Bakalářské a magisterské studium

Celofakultní nabídka volitelných kurzů

Chcete si vybrat volitelný předmět? Můžete využít nabídky volitelných předmětů své katedry či ústavu, nebo v SIS procházet předměty ostatních kateder a ústavů fakulty.

Další možností je využít v SIS filtr „Třída“, kde jsou v osmi třídách soustředěny předměty, které jednotlivé katedry a ústavy samy vložily do „mezioborové nabídky VP“.

Vybrané předměty otevřené všem studujícím Filozofické fakulty

Zde přinášíme průběžně aktualizovaný seznam volitelných předmětů, jejichž garanti nás požádali, abychom je představili studujícím na FF UK:

Digitální metody a AI v humanitních a sociálních vědách – ANM50662

Tento kurz je určen pro studující prvních ročníků Filozofické fakulty, kteří mají zájem o pochopení principů a využití digital humanities (digitální humanitní vědy) a umělé inteligence v humanitních a sociálních vědách. Kurz pokrývá základy digital humanities, možností digitálních technologií, umělé inteligence a velkých jazykových modelů, jako je GPT-3 a GPT-4 od OpenAI. Studující se seznámí s praktickými aspekty použití těchto technologií v humanitních a
sociálních vědách a budou diskutovat o jejich etických a sociálních dopadech.

Cílem tohoto kurzu je přiblížit základy digital humanities a velkých jazykových modelů, včetně jejich využití pro výzkum v humanitních a sociálních vědách. Po absolvování kurzu budou studující schopni:

  • Chápat principy a význam digital humanities a AI v kontextu humanitních a sociálních věd.
  • Používat digitální nástroje a technologie pro analýzu textu a dat.
  • Používat digitální nástroje a technologie pro základní vizualizaci dat.
  • Porozumět základům velkých jazykových modelů a jejich aplikacím.
  • Diskutovat o etických a sociálních aspektech použití digitálních technologií a AI v humanitních a sociálních vědách.
  • Aplikovat získané znalosti v praxi pomocí case studies a praktických cvičení.

Odborná dobrovolnická praxe – AADEK00001

Předmět je svým zaměřením veskrze praktický a nabízí možnost být součástí reálných projektů Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. V rámci dobrovolnické odborné praxe se studující mohou zapojit do aktivit s výzkumným, vzdělávacím, ale i PR či manažerským zaměřením bez ohledu na obor či úroveň svého studia.
Absolvování předmětu není časově omezeno na 1 semestr, jak je standardně popsáno v Pravidlech pro organizaci studia na FF UK. Do předmětu se lze hlásit opakovaně pokaždé s jinou praxí.

Absolvováním předmětu může studující obohatit svůj životopis o zajímavou praxi a oficiální potvrzení o ní. Praxe má mentoringovou podporu a studující během ní vyplňuje reflektivní deník, který mu/jí pomůže zasadit nabyté zkušenosti a dovednosti do kontextu budoucí profesní kariéry. Praxe trvá celkem 65 hodin praktické činnosti a příprav v rámci daného projektu. Projekt je veden mentorem, který vede i pravidelné konzultace na základě reflexivního deníku k praxi.

Studující se přihlásí ke konkrétnímu projektu ze sylabu tím, že kontaktuje přiřazenou kontaktní osobu a garanta předmětu. Po odsouhlasení kontaktní osobou a garantem předmětu může být zahájena praxe a plnění předmětu.

Aktuálně otevřené projekty:

Praxe je určena studujícím, kteří jsou součástí nejužšího vedení studentského spolku a (nebo) aktivně plní jeho cíle skrze některé z následujících činností:

  • Organizace akce (nebo akcí) velkého rozsahu či významná účast na přípravě a organizaci těchto akcí.
  • Dlouhodobé vedení týmu studentského spolku.
  • Podpora administrativní činnosti a rozvoje studentského spolku (granty, propagace apod.).
  • Vedení programů pro podporu studentů a studentského učení.

Mentor projektu: Jakub Gogela, Studentská rada FF UK

Praxe poskytuje možnost úzké spolupráce s inovačním skautem FF UK, který se stará o převádění výzkumných
výsledků do praxe, resp. ziskové a neziskové sféry. Cílem projektu je nejen se dozvědět více o procesu transferu a
tzv. třetí role univerzit, ale stát se součástí realizačního týmu v tomto odvětví. Projekt nabízí následující aktivity:

  • Příprava projektové dokumentace transferových projektů.
  • Pokročilá práce v LinkedIn Sales Navigator.
  • Komunikace s potenciálními partnery.

Mentor projektu: Lukáš Macenauer, inovační skaut

Budy v rámci Ruských studií (programu Borise Němcova) je jakýmsi studentským profesionálním mentorem, jehož úlohou je pomáhat studujícím se orientovat v akademickém prostředí na fakultě a v programu řešit klasické administrativní a studijní problémy a efektivně plnit své studijní povinnosti. Budy bude v úzkém kontaktu s vedením programu. Specifické požadavky na kandidáty:

Mentor projektu: PhDr. Marek Příhoda, PhD. (ÚVES FF UK)

  • Vysoká znalost ruského jazyka (na úrovni C2),
  • znalost češtiny na komunikační úrovni (minimálně na úrovni B2),
  • komunikativnost a spolehlivost,
  • znalost akademického prostředí na FF UK,
  • organizační a administrativní schopnosti (předchozí zkušenosti vítány).

Studující si může zvolit jednu oblast, na kterou se chce soustředit:

  • natáčení Reels: student/ka si osvojí postup tvorby videoformátu Reels, bude se podílet na natáčení videí, editaci (titulkování ad.), vymýšlení konceptů videí;
  • nastavování reklam na sociálních sítích: student/ka se naučí zadávat promo v reklamním portálu Meta, vhodně zacílit publikum dané kampaně, vyzkouší si postup v praxi;
  • příprava PR kampaně: student/ka bude spolupracovat na přípravě reálné kampaně pro uchazeče o studium, podílet se na tvorbě příspěvků pro socials, vymýšlet konkrétní tipy (formát Reels, karousel, tradiční posty ad.), možné pouze v zimním semestru;
  • popularizace vědy: student/ka se bude podílet na tvorbě článků a rozhovorů zaměřených na komunikaci vědeckých výsledků, vyhledávat témata vhodná ke zpracování, naučí se pracovat s redakčním systémem WordPress.

Mentor projektu: Ondřej Černý, Tereza Marková, Oddělení vnějších vztahů

Minoritní jazyky Pyrenejského poloostrova

Ústav románských studií FF UK nabízí širokou nabídku volitelných kurzů zaměřených na jazyk a kulturu baskické, galicijské a katalánské oblasti. Kurzy jsou otevřeny zájemcům i z jiných kateder. Všechny kurzy praktického jazyka jsou vyučovány rodilými mluvčími.

Dějiny a politika moderního Španělska: Komparativní perspektiva – AIH520102

Kurz nevyžaduje znalost španělského jazyka.

Kurz je zaměřen na analýzu vybraných aspektů politického a společenského fungování moderního Španělska s důrazem na nejnovější dějiny a současnost. Kurz poskytne vhled do problémů formování španělského státu a identity po roce 1808, formování politických aktérů, občanských válek a vyrovnání s nimi, vývojem periferních nacionalismů a srovnáním španělského vývoje se zbytkem Evropy. Poté se hlavní důraz přesune na frankismus, přechod k demokracii, terorismus, ustavení demokratických stran, institucionální podobu země, systém autonomií, monarchii a volební procesy. Závěrem se kurz zaměří na nedávné dění: katalánský separatismus, volební nestabilitu, polarizaci, konec „bipartismu“ a nejnovější dění. Vše bude zasazeno do srovnání dynamiky zbytku Evropy, zejména té jižní.
Kurz je zakončen znalostním testem z průběžně zadávané literatury.

Korpusy slovanských jazyků – AMLV00071

Seminář je určen studentům slovanských jazyků a studentům filologických oborů se zájmem o slovanské jazyka a jejich zkoumání pomocí korpusů. Nepředpokládá se žádná předchozí zkušenost s korpusy. Studenti se během kurzu dozvědí základní informace o korpusové lingvistice, národních korpusech slovanských jazyků a jejich uplatnění v praxi. Náplní semináře bude charakteristika českého, slovenského, polského a ruského národního korpusu a korpusových zdrojů dalších slovanských jazyků podle zájmů studentů. Vyzkoušíme si i práci s každým z probraných korpusů. Dále se budeme věnovat slovanským zdrojům v rámci paralelních korpusů v kontextu srovnávání slovanských jazyků; zaprvé si ukážeme rozdílné přístupy k morfologickému popisu jednotlivých jazyků (rozdílné tagsety), zadruhé se budeme věnovat využití korpusového materiálu v komparativní lingvistice.

Korpusová analýza žákovských textů – ACC500140

Seminář je určen studentům, kteří mají zájem o korpusovou analýzu žákovských textů. Cílem kurzu je poskytnout účastníkům základní informace o žákovských korpusech a způsobu jejich vzniku, naučit je, jak pracovat s žákovskými daty v prostředí KonText a TEITOK a v neposlední řádně pomoct studentům při zpracování vlastních žákovských dat. Podstatnou složkou kurzu je i samotná analýza vlastních žákovských textů, která by měla být prezentována ve formě konferenčního příspěvku.

Středověký vícehlas – AHV110161

Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá – cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem. Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho „bouřlivou“ cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.

Collegium musicum I – AHV110054

Matutinum v středověkém klášteře. Repertoár hodinkového officia je bezpochyby méně známý, než zpěvy mešní liturgie. Letošní Collegium musicum by chtělo poskytnout zájemcům z řad studentstva příležitost, seznámit se aktivní formou s pestrým a členitým organismem officia.
Cílem plánovaných blokových setkání je nacvičit část chorálního matutina (1 nokturno) a následně ho provést ve vhodném sakrálním prostoru a pokud možno i v odpovídající denní dobu – tj. nejspíše v pozdních večerních hodinách.

Přehled dějin hudby I – AHV120007

První část čtyřsemestrální přednášky podává ucelený přehled hlavních etap dějin evropské hudby z hlediska vývoje hudebního myšlení a hudebních stylů, kompozičních technik a hudebních druhů a forem. Zimní semestr je věnován hudbě evropského středověku a renesance (do roku 1600).

Ukázky ze starších dějin hudby – AHV110255

Kurz tematicky a chronologicky navazuje na přednášku AHV120007 Úvod do dějin hudby I. Je možné jej navštěvovat i samostatně. Kurz je navíc otevřen i zájemcům z jiných oborů než muzikologie. Jeho cílem je zprostředkovat jeho účastníkům podrobnější vizuální a poslechovou zkušenost s hudbou před rokem 1600. Skládá se z komentovaných audio a videoprojekcí.

Behavioral economics – AISE00045

Kurs behaviorální ekonomie diskutuje základní předpoklady a východiska ekonomické vědy, tak jak byly
postulovány zejména v druhé polovině dvacátého století, ve světle poznatků experimentální ekonomie. V první části kurzu se budeme zabývat různými teoretickými přístupy k individuálnímu rozhodování. Dále představíme koncept nejistoty a nakonec přejdeme k situacím, v nichž řada jednotlivců interaguje v prostředí strategické vzájemné závislosti. Jednotlivé teoretické koncepty budeme konfrontovat s experimentálními daty ve snaze co nejlépe popsat jejich silné stránky, ale i jejich limity a omezení.

Kurs je vyučován v anglickém jazyce.

Vývoj vzdělávacích aplikací: teorie a praxe – ANM50644

Kurz se zaměřuje na aktuální problematiku vývoje vzdělávacích aplikací, a to jak z teoretické, tak praktické perspektivy. Účastníci kurzu si osvojí základy problematiky vzdělávání v digitálním prostředí. Kurz vychází ze zásad konstruktivistické pedagogiky – tedy učení se prostřednictvím vzdělávacích situací. V tomto případě budeme sledovat, jaké vzdělávací situace mohou vznikat v digitálním prostředí, jak tyto situace přenést do prostor učení se (např. školní třída), případně do žitého světa uživatelů. Studenti a studentky se seznámí v několika případových studiích s konkrétními projekty v této oblasti i s modelovým procesem vývoje aplikací. Prostřednictvím četby se zaměříme i na aktuální akademický výzkum v tomto poli. Výstupem kurzu by měl být návrh vzdělávací aplikace a procesu jejího vývoje.

Základy českého znakového jazyka I, II, III: AADEK00002, AADEK00003 AADEK00004

Seznámení s českým znakovým jazykem a s jeho specifiky vyplývajícími z jeho existence ve 3D, produkování rukama a dalšími částmi těla a vnímání očima. Studenti by si měli být vědomi základních rozdílů mezi strukturou a fungováním češtiny a českého znakového jazyka. Měli by být schopni základního náhledu na problematiku překladu mezi těmito dvěma jazyky.