K provedení čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a odst. 1 Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 (dále jen „OR 6/2010“) vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování závěrečných prací.
Čl. 1 – Úvodní ustanovení
-
Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a disertační práce ve smyslu § 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tištěnou) podobu a podobu elektronickou.
-
Za odevzdání listinné i elektronické podoby práce a za správnost a úplnost souborů práce vložených do studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou podobou práce odpovídá student, resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za zveřejnění práce odpovídá fakulta.
-
Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 do tří skupin:
-
„nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010,
-
„starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010,
-
„práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006.
-
Část I.
Čl. 2 – Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty
-
Děkan jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
-
Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 12 odst. 3 OR 6/2010. Fakultní koordinátor zejména:
-
komunikaci týkající se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou Ústavu výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“),
-
pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací,
-
sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení fakulty,
-
koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK,
-
jméno fakultního koordinátora, včetně kontaktních údajů, je uvedeno na: http://web.ff.cuni.cz/matejkova.
-
-
Vedoucí základních součástí fakulty a v případě disertačních prací předsedové oborových rad odpovídají zejména za:
-
vypsání témat prací,
-
zadání témat prací studentům,
-
zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané práce dle čl. 5 odst. 3.
-
kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pro jeho zveřejnění) v SIS,
Vedoucí základních součástí fakulty a v případě disertačních prací předsedové oborových rad FF UK pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků.
-
-
Vedoucí Knihovny FF UK zodpovídá zejména za:
-
uložení tištěné podoby práce do okamžiku jejího převedení do univerzitního archivu (do archivu se převádí jeden exemplář práce),
-
zpřístupnění tištěné podoby práce, nestanoví-li právní předpis jinak,
-
poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora,
-
zveřejnění informací o pravidlech pořizování výpisů, opisů nebo rozmnoženin zveřejněné práce a způsob jejich pořizování v případě, že závěrečná práce nebo její část nemá písemnou podobu,
-
katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního záznamu o knihovnické údaje,
-
doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací a posudků prací do SIS,
-
součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS.
Vedoucí Knihovny FF UK pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků.
-
-
Vedoucí studijního oddělení a v případě disertačních prací vedoucí oddělení vědy zodpovídá zejména za:
-
správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě,
-
správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta, a to pro „nové práce“ i pro „starší práce“,
-
u „nových prací“ včetně záznamu o průběhu obhajoby,
-
součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS,
-
případné dodání podkladů (listinné podoby práce, elektronické podoby práce, posudků k práci atd.) pro doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty,
-
součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS.
Vedoucí studijního oddělení, resp. oddělení vědy pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků oddělení.
-
Čl. 3 – Bakalářské, diplomové a dizertační práce
Vypisování témat, zadání práce
-
Jednotlivé základní součásti, resp. školitelé, vedoucí prací a pracovníci pověření vedoucími jednotlivých základních součástí, resp. v případě disertačních prací předsedy oborových rad vypisují témata prací prostřednictvím SIS, typicky po dohodě s příslušným studentem, který se individuálně obrací na vyučujícího, resp. školitele u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce / školitel se studentem domluví, vedoucí / školitel sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka katedry nové téma vypíše v SIS.
Přihlášení k dané práci student provede elektronicky v SIS ve lhůtě stanovené opatřením děkana. Studijní oddělení / oddělení vědy potvrdí v SIS přiřazení práce danému studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné. Pověřený pracovník základní součásti vyhotoví listinnou podobu zadání práce s uvedením identifikace studenta, jemuž je práce zadána. Toto zadání schvaluje vedoucí základní součásti a děkan svým podpisem.
Katedra předá hromadně listinné podoby zadání v 1 originále k podpisu děkanovi prostřednictvím studijního oddělení do 30. května, resp. 30. listopadu. Podepsaný materiál bude vložen do materiálů studenta.
-
Změna tématu práce je následně možná pouze na základě písemné žádosti studenta, kterou posuzuje proděkan fakulty.
-
Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé údaje o práci – jazyk práce; klíčová slova; klíčová slova v anglické jazyce; předběžná náplň práce; předběžná náplň práce v anglickém jazyce. Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, jejích příloh a abstraktů.
Čl. 4 Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“
-
Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a katedrou, která téma práce vypsala, splňovat náležitosti odborného textu a mít příslušný rozsah dle odstavce 4. Nejde-li o bakalářskou práci, musí práce obsahovat abstrakt, a to jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí práce. Práce musí dále obsahovat popis zadání práce (zařazuje se na začátek práce), shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů (včetně webových stránek).
-
Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech:
-
student vypracoval práci samostatně,
-
všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány,
-
práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu s výjimkou uvedenou v případu čl. 8.
-
-
Úprava odevzdávané práce se řídí těmito pokyny:Pravidla a metodické pokyny pro zpracování a odevzdání závěrečných prací (bakalářské/diplomové/rigorózní/disertační práce).
-
Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle odpovídajícího plánovaného termínu obhajoby, v případě disertačních prací průběžně v souladu se svým individuálním studijním plánem, a to ve dvojí podobě.
-
Dva exempláře práce v tištěné podobě odevzdá student na základní součásti, na níž byla práce studentovi zadána. Pro disertační práce odevzdává student tři exempláře odpovídajícímu pracovníkovi oddělení vědy. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 3 student před odevzdáním práce vlastnoručně podepíše.
-
Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 6/2010), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese https://is.cuni.cz/studium/ v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně v prohledavatelném formátu PDF verze 1.3 či vyšší. Má-li práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student do SIS také tuto přílohu (může mít jiný formát než PDF); v případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (např. ve formátu ZIP či TGZ) obsahující všechny přílohy práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory vyhovující tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou práce na DVD nosiči, případně po dohodě se základní součástí jiným způsobem.
-
-
Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považována za odevzdanou, pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce.
-
Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích příloh a za soulad (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoulad elektronické a listinné podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení.
-
V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje v elektronické podobě práce provést dodatečně změny charakteru formální úpravy, požádá ve výjimečných případech studijní oddělení, v případě disertačních prací předsedu oborové rady, resp. jím pověřeného pracovníka o odemknutí záznamu o práci v SIS. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stanoveného harmonogramem pro odevzdání práce k obhajobě. V případě disertačních prací je tak možné učinit nejpozději dva měsíce před termínem obhajoby. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odevzdání, provede takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžně odevzdává student) na základě souhlasu vedoucího základní součásti, předsedy oborové rady.
-
V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje student příslušné části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vyloučení příloh práce ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce / školitel, a to nejpozději do data obhajoby práce.
Čl. 5 – Přihláška k obhajobě
-
Termín podání přihlášky k SZZK je dán harmonogramem akademického roku. V případě disertačních prací se přihláška podává zároveň s disertační prací.
-
Přihláška k SZZK musí být odevzdána na předepsaném formuláři, jehož elektronická podoba ve formátu RTF a PDF je k dispozici na adrese http://www.ff.cuni.cz/FF-1432.html. Vyplněnou a podepsanou přihlášku student odevzdá na základní součásti, v případě disertační práce na oddělení vědy. Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné i elektronické podobě. Pověřený pracovník základní součásti, v případě disertačních prací pověřený pracovník oddělení vědy zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podoby práce. Datum odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Pověřený pracovník základní součásti, pověřený pracovník oddělení vědy provede kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek této kontroly zaznamená do SIS.Pracovník studijního oddělení na základě těchto informací uvedených v SIS a na základě dalších skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k SZZK (zejména dle čl. 7 odst. 7 SZŘ UK) provede potvrzení či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě.
Čl. 6 – Obhajoba
-
Tištěná podoba bakalářské, diplomové, rigorózní práce bude k dispozici k nahlédnutí nejméně pět pracovních dní před konáním obhajoby.
-
V případě disertačních prací bude tištěná podoba odevzdané práce k dispozici k nahlédnutí nejméně měsíc před konáním obhajoby a po dobu pěti let po konání obhajoby na oddělení vědy.
-
Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, opisy nebo rozmnoženiny. Katedra zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na katedře činnosti uvedené v čl. 2 odst. 4 písm. c) a d).
-
Základní součásti zajistí, že vedoucímu práce / školiteli a oponentům bude k dispozici tištěná podoba práce. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce. V případě disertačních prací mají oponenti k dispozici tištěnou verzi.
-
Po odevzdání práce, nejméně však tři pracovní dny, v případě disertačních prací nejméně měsíc před konáním obhajoby práce, budou k záznamu o práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce / školitele (má-li vedoucí práce / školitel povinnost psát posudek) a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí / školitel a oponenti odevzdají základní součásti, v případě disertačních prací oddělení vědy též podepsané posudky v tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím základní součásti, předsedou zkušební komise může pověřený pracovník katedry do SIS vložit posudek vedoucího práce / školitele nebo oponenta v jeho zastoupení.
-
Po obhajobě vloží pověřený pracovník základní součásti / referent oddělení vědy k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby. V případě disertačních prací dodá elektronickou i tištěnou podobu záznamu příslušnému pracovníkovi oddělení vědy předseda komise pro obhajobu nebo jím pověřený pracovník.
Čl. 7 – Kontrola a zveřejnění práce
-
Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případnými erraty práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
-
Po obhajobě práce provede pověřený pracovník základní součásti, v případě disertačních prací pověřený pracovník oddělení vědy v SIS kontrolu úplnosti záznamu o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby práce. Student zodpovídá za soulad českého a anglického názvu práce s listinnou podobou práce. Po provedení kontroly potvrdí pověřený pracovník základní součásti záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozději do 20 dní od obhajoby.
-
Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 9 posuzuje děkan fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakulty, v případě disertačních prací pověřený pracovník oddělení vědy před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2.
-
Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 (není-li stanoveno jinak) bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude katalogizován v knihovním systému. Tištěnou podobu práce předá základní součást Knihovně FF UK/Knihovně společenských věd T. G. Masaryka, která provede její zveřejnění prostřednictvím věcné databáze dle čl. 18a odst. 6 SZŘ UK, resp. čl. 6a odst. 6 RŘ UK.
-
Knihovna FF UK, Knihovna společenských věd T. G. Masaryka zpracují tištěné exempláře prací takto:
-
bakalářská práce, diplomová práce, rigorózní práce: 1 tištěný exemplář v pevných deskách pro uložení v Archivu UK (druhý exemplář vrací základní součást studentovi, knihovna jej nezpracovává).
-
disertační práce: 1 tištěný exemplář je uložen v oborové knihovně, 1 exemplář zůstává uložen na oddělení vědy 5 let, poté je předán Archivu UK, třetí exemplář je navrácen po obhajobě studentovi.
-
-
Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. 10 OR 6/2010.
-
Vedoucí práce / školitel může v SIS požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle čl. 11 odst. 2 OR 6/2010. V případě disertačních prací podávají podle čl. 11 OR 6/2010 žádost o prodloužení lhůty o zveřejnění práce na 548 kalendářních dnů. Žádost o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2.
-
Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverzitního projektu Theses.cz bude po spuštění tohoto projektu na UK prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jednoho pracovního dne od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to studentovi – autorovi práce, vedoucímu práce / školiteli a oponentům.
Část II.
Čl. 8 – Rigorózní práce
Pro rigorózní práce, na něž se nevztahuje čl. 9, platí část 1.
Čl. 9 – Uznávání prací
V případě, kdy je jako rigorózní práce uznána diplomová či disertační práce, založí referent studijního oddělení v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku obhajoby (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání práce). Dále k záznamu o práci přiloží příslušné soubory týkající se práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě nepovinné.
Čl. 10 – Závěrečná ustanovení
-
Doplňování prací do SIS, odevzdaných k obhajobě před nabytím účinnosti tohoto opatření, bude probíhat v následujících termínech vycházejících z čl. 14 odst. 8 OR 6/2010:
-
pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010 nejpozději do do 30. 9. 2011,
-
pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009 nejpozději do do 30. 9. 2011,
-
pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2008 nejpozději do 31. 11. 2011.
-
-
Doplňování „starších prací“ do SIS dle odstavce 1 budou zajišťovat pracovníci Knihovny FF UK. Knihovna se v případě nejasností může obracet na osoby spojené s danou prací (zejména vedoucí / školitel, oponenti) s žádostí o doplnění chybějících údajů či dokumentů k dané práci. Studijní oddělení dohledá a připraví veškeré chybějící dokumenty. Knihovna FF UK zajistí naskenování tištěných dokumentů a jejich vložení do SIS.
-
Toto opatření se nevztahuje na studenty zapsané na fakultě, kteří v rámci dvouoborového mezifakultního studia zpracovávají závěrečnou práci na jiné fakultě, na tyto studenty se vztahuje věcně odpovídající opatření děkana příslušné fakulty.
-
Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti ruší opatření děkana č. 27/2007.
-
Toto opatření nabývá účinnosti dne 29. 9. 2010.
V Praze dne 27. 9. 2010
doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
děkan