Studentky psychologie na FF UK obsadily první místa mezinárodní soutěže ve dvou kategoriích

V soutěži Medzinárodné študentské psychologické dni 2023 získala první místo v magisterské kategorii Šárka Vodičková, první místo v bakalářské kategorii i hlasování veřejnosti obsadila Anna Sochůrková.

Soutěž se koná každý rok střídavě v Česku a na Slovensku. Letošní 22. ročník se konal v Bratislavě na půdě Paneurópské vysoké školy. Každý soutěžící před konáním soutěže sepsal písemný odborný příspěvek a na konferenci následně přednesl prezentaci a odpověděl na dotazy publika.

Anna Sochůrková napsala práci na téma „Vliv filtračních brýlí na depresivní symptomy u žen v časném poporodním období“, v níž zkoumala vliv modrého světla na nespavost matek po porodu a účinnost filtračních brýlí. Tu vyhodnocovala na základě randomizované a placebem kontrolované studie, ve které bylo 16 účastnicím na čtyři týdny přiděleny filtrační nebo placebo brýle. Statistická analýza sice nepotvrdila signifikanci intervence, ale autorka se domnívá, že trend se potvrdí v hlavní studii se vzorkem 40 žen.

Šárka Vodičková soutěžila s prací „Strach z pohybu u pacientů s chronickou bolestí krční části páteře – validizace Tampa Scale“. Tampa Scale for Kinesiofobia (TSK) je nejběžněji užívanou metodou pro měření subjektivního strachu z pohybu spojeného s bolestí a z opakovaného zranění. Ve studii představila jednotlivé verze TSK, jejich psychometrické vlastnosti a vhodnost užívání u rozdílných skupin pacientů. Ve své práci se zaměřila na určení nejvhodnější verze TSK pro měření kineziofobie u českých pacientů s chronickou bolestí krční páteře, kteří ještě v žádné studii na tuto fobii zkoumáni nebyli. Nejvhodnější variantou měření se ukázal být dvoufaktorový přístup zahrnující somatické zaměření (TSK-SF) a vyhýbání se aktivitě (TSK-AA).

Písemná forma příspěvku musí poukázat na vědeckou přesnost práce, prezentace musí nejen vypadat profesionálně, ale být zajímavá a srozumitelná pro širší publikum s rozmanitějšími odbornými zájmy. Soutěž má i společenský rozměr – studenti se učí prezentovat svoji práci, reprezentovat svoji katedru a zajímat se o výzkumy ostatních. Řada současných pracovníků kateder z ČR a SR se v minulosti soutěže účastnilo. Je to také příležitost poznat studenty z jiných kateder a dozvědět se o tom, jak věci fungují tam.


Související články