Webové stránky se připravují, děkujeme za pochopení a trpělivost.
Studující, kteří se stanou rodiči, si mohou evidovat uznanou dobu rodičovství (UDR). Je to nástroj pro studující rodiče, ze kterého jim plynou různé modifikace ve studiu. Stejných nástrojů mohou využít i studující, kteří převzali dítě do péče (zejména je-li mladší 3 let).
Proč si evidovat UDR?
- Doba UDR se nezapočítává do maximální doby studia (tzn. fakticky ji prodlužuje), avšak až do okamžiku jejího oznámení fakultě.
- Pokud oznámíte UDR po jejím uplynutí (tj. zejména poté, co Vaše dítě dosáhne 3 roky), nelze již maximální dobu studia zpětně prodloužit.
- Doba UDR se nezapočítává do doby studia pro účely vyměření poplatku za delší studium. Znamená to, že vznik poplatkové povinnosti se o dobu trvání UDR odloží. Pokud však dojde k překročení nezpoplatněné doby studia ještě před počátkem UDR, poplatky Vám budou i nadále vyměřovány (v tomto případě je možné požádat o prominutí jednoho poplatku z důvodu narození dítěte – viz čl. 10 opatření rektora č. 25/2023).
- Studium přerušovat nemusíte, nicméně na přerušení studia máte nárok. Pokud studium nepřerušíte, musíte dále plnit své studijní povinnosti (čtěte dále o individuálním studijním plánu).
- V době trvání UDR máte nárok na povolení individuálního studijního plánu (ISP) (pokud však neexistují jiné okolnosti pro jeho neschválení, zejména jsou-li dány důvody pro ukončení studia). O ISP je nutné požádat během trvání UDR.
- U podoby ISP může nastat rozdílnost v přístupu fakult (je dáno konkrétním studijním plánem). ISP zejména spočívá v tom, že umožňuje získat potřebný počet kreditů za daný úsek studia v delším časovém období, než jak je stanoveno vnitřními předpisy UK. Pro úspěšně ukončení studia je však vždy nutné získat všechny potřebné kredity a splnit i všechny studijní povinnosti dle studijního plánu.
Jak dlouhotrvá UDR?
Evidovat UDR si mohou matky i otcové, i oba současně (pokud oba studují na UK).
- matky od 8. týdne před předpokládaným termínem porodu do 3 let dítěte
- otcové od narození dítěte do 3 let věku dítěte
Doporučujeme oznámit UDR co nejdříve, neboť některé benefity, zejména prodloužení maximální doby studia, jsou navázané na datum oznámení UDR, nikoliv zpětně.
V případě převzetí dítěte do péče počíná UDR právní mocí příslušného rozhodnutí o převzetí dítěte do péče do 3 let věku dítěte, u dítěte ve věku 3 až 7 let činí délka UDR 22 týdnů.
Jak nahlásit UDR?
- Je třeba vyplnit oznámení Oznámení o těhotenství / narození dítěte / převzetí dítěte do péče nebo v aplikaci Elektronické žádosti
- V případě doložení uznané doby rodičovství kopií těhotenské průkazky je nutné do 22 týdnů od narození dítěte doložit i kopii rodného listu dítěte.
- V SIS v modulu Osobní údaje a nastavení, na záložce Tisk potvrzení, je možné získat potvrzení o studiu (a také potvrzení o průběhu studia, resp. o absolvování) v elektronické formě s elektronickým podpisem (PDF soubor opatřený uznávanou elektronickou značkou UK).
- To lze následně předat třetí straně elektronicky – např. zaslat do banky či na úřad (e-mailem nebo prostřednictvím speciálního formuláře, pokud ho třetí strana má). Takto elektronicky podepsané PDF by podle zákonů (práva EU i Česka) mělo být bez problémů uznáváno.
- Pokud by bylo třeba potvrzení v listinné podobě, tak je možné si elektronicky podepsané PDF ze SIS nechat převést do listinné formy na kterékoliv pobočce CzechPointu („nechat provést autorizovanou konverzi do listinné formy“).
- Postup na CzechPointu: Soubor lze přinést na flash disku. Další možnost je soubor předem nahrát on-line do jejich úschovny: https://www.czechpoint.cz/uschovna/file/save a na CzechPoint se dostavit jen s identifikačními údaji z této úschovny.
- Poslední možností je získat potvrzení o studiu, které si vygenerujete v SIS, vytisknete a necháte podepsat Vaší studijní referentkou na Referátu bakalářského a magisterského studia.
Je možné vystavit až po absolvování studia, tj. po úspěšném složení všech částí státní zkoušky.
- V SIS v modulu Osobní údaje a nastavení, na záložce Tisk potvrzení, je možné získat potvrzení o absolvování studia v elektronické formě s elektronickým podpisem (PDF soubor opatřený uznávanou elektronickou značkou UK).
- To lze následně předat třetí straně elektronicky – např. zaslat do banky či na úřad (e-mailem nebo prostřednictvím speciálního formuláře, pokud ho třetí strana má). Takto elektronicky podepsané PDF by podle zákonů (práva EU i Česka) mělo být bez problémů uznáváno.
- Pokud by bylo třeba potvrzení v listinné podobě, tak je možné si elektronicky podepsané PDF ze SIS nechat převést do listinné formy na kterékoliv pobočce CzechPointu („nechat provést autorizovanou konverzi do listinné formy“).
- Postup na CzechPointu: Soubor lze přinést na flash disku. Další možnost je soubor předem nahrát on-line do jejich úschovny: https://www.czechpoint.cz/uschovna/file/save a na CzechPoint se dostavit jen s identifikačními údaji z této úschovny.
- Poslední možností je získat potvrzení o studiu, které si vygenerujete v SIS, vytisknete a necháte podepsat Vaší studijní referentkou na Referátu bakalářského a magisterského studia.
Samostatné potvrzení o studijním průměru Vám může být vydáno přímo na Referátu bakalářského a magisterského studia.
Tohle potvrzení je možné vydat v jazycích:
- český (formulář)
- anglický
Podle Studijní a zkušebního řádu UK (čl. 6) je přerušení studia na žádost studenta možné, s výjimkou případů, kdy jsou dány důvody pro ukončení studia, v případech, kdy:
- student o přerušení studia požádá z důvodu těhotenství, porodu či rodičovství nebo v souvislosti s převzetím dítěte do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu podle občanského zákoníku nebo právních předpisů upravujících státní sociální podporu na dobu, po kterou by jinak trvala mateřská nebo rodičovská dovolená studenta, nebo z důvodu péče o závislou osobu,
- student požádá o přerušení studia z důvodu účasti na reprezentaci České republiky ve sportovním odvětví nebo z důvodu nezbytné přípravy k ní a žádost doloží potvrzením o této skutečnosti vydaným sportovní organizací zastupující toto sportovní odvětví v České republice,
- student o přerušení studia požádá z vážného zdravotního důvodu,
- student bakalářského nebo magisterského studijního programu splnil povinnosti v daném úseku studia a nezapočal studium v následujícím úseku studia.
Studium je možné přerušit s výjimkou bodů 1. až 3. nejdříve po ukončení prvního úseku studia (tj. po prvním ročníku).
Přerušit studium po uzavření studijních povinností před státnicí nelze!
JAK PŘERUŠIT STUDIUM?
Pokud chce student přerušit studium, tak podává písemnou žádost (univerzální formulář). Součásti žádosti o přerušení je povinná příloha dokládající důvody uvedené v žádosti.
O výsledku žádosti je student vyrozuměn rozhodnutím o přerušení studia, které nabývá právní moci až po 15 dnech ode dne doručení, nebo den po té, co se student, vzdá nároku na odvolání, nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden. Do Studijního informačního systému je údaj o přerušení zanesen Studijním oddělením až po nabytí právní moci rozhodnutí.
Doba přerušení se započítá do celkové doby studia (s výjimkou přerušení studia z důvodu 1. a 3.).
V době přerušení nemá osoba status studenta.
- Univerzální žádost pro uznávání PP / PVP
- Příloha „A“ k žádosti o uznání povinných předmětů (PP)
- Příloha „B“ k žádosti o uznání povinně volitelných předmětů (PVP)
- Žádost o uznání volitelných (výběrových) předmětů (VP)
- Pokud student absolvoval některé předměty na jiné fakultě/univerzitě či na jiném než hlavním oboru svého studia, může požádat o jejich uznání, tedy o to, aby je již nemusel absolvovat na studovaném oboru. Berte prosím v úvahu, že případné uznání předmětu není samozřejmostí, kterou si student může nárokovat: vždy záleží na rozhodnutí katedry a na principech uznávání předmětů, které stanovují Pravidla pro organizaci studia na FF UK v článku 10.
- Nelze uznat žádný předmět, od jehož splnění uběhlo více než deset let. Lhůta se počítá od prvního splnění daného předmětu, ne od případného pozdějšího uznání – a student je odpovědný za to, že v žádosti uvede pravdivé údaje, jinak se vystavuje riziku disciplinárního řízení.
- Pokud chce student uznat volitelný předmět (VP), z webové stránky Formuláře si stáhne Žádost o uznání volitelných (výběrových) předmětů. V tomto případě může počítat s tím, že mu předmět bude uznán i s kreditovým ohodnocením. Vyplněnou žádost student odevzdává do podatelny (místnost č. 31, hlavní budova FF UK).
- V dalších případech, kdy student žádá o uznání splněných předmětů jako povinných (PP) či povinně volitelných (PVP), nelze automaticky počítat s uznáním kreditového ohodnocení. Studentovi je uznán povinný či povinně volitelný předmět, ale kreditový nárůst mu v tomto případě fakulta nepřiznává. V případě uznání studentovi odpadne nutnost splnit zrovna tento předmět ze studijního plánu, kredity pro postup do dalšího ročníku ovšem musí získat absolvováním jiných předmětů. V případech žádostí o uznání splněných předmětů jako povinných či povinně volitelných student vyplní univerzální žádost a přílohu „A“ či „B“ z webové stránky Formuláře; vyplněnou žádost s přílohami student odevzdává do podatelny.
K uznání s kreditovým ohodnocením může u povinných a povinně volitelných předmětů docházet pouze ve zvláštních případech a jedině na základě rozhodnutí děkana. Jde například o situaci, kdy:
- student obnovuje své dřívější studium na fakultě
- student studuje dva dvouobory (resp. dvě sdružená studia), které se překrývají
- student v navazujícím magisterském studiu žádá o uznání předmětů absolvovaných v bakalářském studiu téhož oboru nad rámec tohoto studia
Výpisy zkoušek / Transcript of Records
Výpisy zkoušek a Transcript of Records provádí příslušná studijní referentka na základě údajů ve Studijním informačním systému (SIS).
Doporučujeme tedy před požádáním o výpis / transcript zkontrolovat, zda údaje v SIS odpovídají indexu, případně si vše uvést do pořádku na příslušných katedrách, viz Seznam osob pověřených zápisem výsledků.
Počítejte prosím s tím, že doba pro vyřízení Transcript of Records v AJ nebo výpisu zkoušek v ČJ včetně zajištění podpisu proděkanky pro studium a přijímací řízení se může natáhnout do sedmi pracovních dnů.
Výpisy v jiných jazycích studijní oddělení nevydává ani nepotvrzuje, studenti si je musejí zajistit individuálně.
S žádostí o výpisy zkoušek se prosím obracejte na Archiv Univerzity Karlovy, nikoliv na Studijní oddělení FF UK. Vzhledem k tomu, že údaje před rokem 2005 nelze ověřitelně dohledat v univerzitním elektronickém systému, je nutné vyžádat si vše právě v Archivu UK, kam je fakulta povinna odevzdávat materiály absolventů či někdejších studentů FF UK starší než sedm let. V nabídce Opisy a potvrzení výše uvedeného odkazu naleznete „formulář“ – ten je třeba vyplnit a označit v horní části, že máte zájem o „výpis zkoušek a zápočtů“.
Studenti všech fakult UK, pro které je provozován centralizovaný SIS, si mohou zapisovat předměty prostřednictvím webové aplikace Zápis předmětů. V případě, že si chce student zapsat předměty z fakult/ univerzit, pro které není provozován centralizovaný SIS, je třeba, aby postupoval prostřednictvím uznávání předmětů přes svou studijní referentku.
Před odjezdem na zahraniční stáž (nebo na stáži) si student elektronicky zapisuje povinné a povinně volitelné předměty v rámci svého studijního plánu, o jejichž uznání bude žádost. Volitelné předměty, které si na stáži splnil a které nemají ekvivalenty na FF UK, mu po příjezdu na základě písemného souhlasu koordinátora stáže zapíše studijní referentka jako předmět „Uznané volitelné předměty ve výši xxx kreditů“.
Student si v období elektronického zápisu zapisuje předměty, o jejichž uznání bude žádat. Uznání předmětů mu pak zadává do SIS jeho studijní referentka na základě rozhodnutí o uznání atestací.
Zápisový list studenta pro zápis do 1. ročníku (manualy.ff.cuni.cz)
Zápisový list studenta pro zápis po přerušení (manualy.ff.cuni.cz)
Univerzální formulář
Kontakty
Studijní oddělení
nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 (hl. budova), 1. patro, místnosti 124, 125, 126, 127, 130