Otevřený dopis Centra učitelství FF UK pro MŠMT

Členové Centra učitelství FF UK a vedení Filozofické fakulty UK nesouhlasí s návrhem úpravy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ve věci zrušení povinného dalšího cizího jazyka.

Členové Centra učitelství FF UK jakožto platformy sdružující odborníky vzdělávající budoucí učitele na FF UK tímto vyjadřují souhlas s argumenty uvedenými v tiskové zprávě (zde: https://www.suf.cz/actualites/important-petice-za-povinny-dalsi-cizi-jazyk-v-zakladnim-vzdelavani-8ee29839.html) a vyjadřují podporu petici za zachování dalšího cizího jazyka jako povinného předmětu na 2. stupni základních škol (zde: https://e-petice.cz/petitions/petice-pro-zachovani-dalsiho-ciziho-jazyka-v-zakladnim-skolstvi-jako-povinneho-predmetu.html).

Z pozice instituce vzdělávající budoucí učitele považujeme připravované změny v RVP ZV (týkající se zrušení povinnosti výuky dalšího cizího jazyka na ZŠ) za rizikové pro celý systém vzdělávání v cizích jazycích a založené na chybném vyhodnocení stávající situace.

V prvé řadě se ptáme z pohledu odborníků na didaktiku cizích jazyků, zda příčinou marginalizace druhých cizích jazyků v základním školství není spíše neefektivní způsob jejich výuky než ztráta jejich vnitřního smyslu pro současnou multikulturní společnost. Problém žáků naučit se druhý cizí jazyk totiž podle našeho názoru výrazně koreluje s pasivním přístupem k učení, s přehlcováním žáků slovní zásobou, s nadměrným důrazem na jazykový systém a lingvistickou terminologii nebo s nedostatkem motivace jak žáků, tak učitelů. Nepotýkají se však s obdobnými problémy i jiné, více odborně zaměřené předměty jako chemie nebo přírodopis? Budeme snad i tyto předměty rušit, protože je někteří žáci základních škol nezvládají? Z tohoto hlediska považujeme rozhodnutí zrušit povinný další cizí jazyk na ZŠ za nekoncepční a mj. odporující principům podpory mnohojazyčnosti stanoveným v rozhodnutí Evropské unie (https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/142692.pdf).

Dále chceme upozornit, že systém vzdělávání v cizích jazycích je v současné době postaven kontinuálně a stupňovitě od základního školství až po školství vysoké. Dojde-li k narušení tohoto systému, hrozí, že žáci budou začínat s dalším cizím jazykem až na střední škole a jejich výstupní úroveň v maturitním ročníku bude nižší než v současné době. S touto úrovní pak budou nastupovat na vysoké školy (např. do učitelských studijních programů). Za dobu jejich vysokoškolského studia při stávajícím nastavení programů vzdělávajících učitele však nebude možné s těmito vstupními kompetencemi dosáhnout výstupní jazykové úrovně požadované zákonem o pedagogických pracovnících (C1/C2 dle SERRJ). Jako vedlejší produkt této změny se pak projeví ještě větší disproporce ve vstupních znalostech studentů učitelských programů v aprobovaných dalších cizích jazycích ve srovnání s učitelskými programy jiných předmětů. Studenti tak budou muset výrazně pracovat na své jazykové úrovni během vysokoškolského studia na úkor rozvoje dalších profesních kompetencí.

Budeme rádi, když při finálních úpravách koncepce revize RVP ZV přihlédnete i k argumentům uvedeným v tomto dopise.

Se srdečným pozdravem

Členové centra učitelství FF UK:

Mgr. et Mgr. Javier González Lozano (Ústav románských studií, Centrum učitelství FF UK)
PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (Ústav anglického jazyka a didaktiky, Centrum učitelství FF UK)
Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (Ústav germánských studií, Centrum učitelství FF UK)
Mgr. Míla Janišová (Ústav románských studií, Centrum učitelství FF UK)
Mgr. Magdalena Kučerová Ph.D. (Ústav románských studií, Centrum učitelství FF UK)
PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (Ústav řeckých a latinských studií, Centrum učitelství FF UK)
Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. (Ústav východoevropských studií, Centrum učitelství FF UK)
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. (Katedra pedagogiky, Centrum učitelství FF UK)
Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. (Ústav českého jazyka a teorie komunikace, Centrum učitelství FF UK)

s podporou Mgr. Evy Lehečkové, Ph.D., děkanky FF UK
a Mgr. Andrey Hudákové, Ph.D., proděkanky pro studium a přijímací řízení FF UK 

 


Související články