„Druhým rokem jsem dobrovolník v domově důchodců, chtěla jsem si to rozšířit,“ říká o motivaci k absolvování stáže 24 hodin s FF UK gymnazistka Klára

Klára Štramberská studuje na Masarykově gymnáziu v Příboře. Momentálně se v rámci Katedry sociální práce Filozofické fakulty Univerzity Karlovy rovněž zapojila do projektu středoškolských odborných stáží „24 hodin s FF UK“. Abychom přiblížili, jak taková stáž vlastně probíhá, zeptali jsme se Kláry na pár otázek.

Jak ses dozvěděla o projektu stáží „24 hodin s FF UK“?

Pokud si pamatuji dobře, tak přes e-maily, které naši učitelé na gymplu dostanou odjinud a pak je přepošlou nám. Většinou jsou to právě stáže, olympiády a podobné akce. Já jsem si všimla, že mi od učitelů právě jeden takový e-mail přišel – podívala jsem se na to, vypadalo to zajímavě, tak jsem to chtěla zkusit.

Proč ses rozhodla právě pro Katedru sociální práce FF UK?

Protože je to něco, co je mi blízké – už druhým rokem jsem dobrovolník v domově důchodců. Chtěla jsem si to trochu rozšířit. A částečně i proto, že jsem zvažovala, že bych chtěla něco takového v budoucnu i studovat. Byl to pro mne dobrý způsob toho, jak si zde všechno vyzkoušet.

Jak stáž na katedře probíhá?

Já jsem si to nastavila tak, že jsem si celou stáž, tedy oněch 24 hodin, naskládala do jednoho týdne, abych sem do Prahy nemusela jezdit každý týden. Shodou okolností mělo hned mé první setkání s katedrou formu exkurze. Obvyklé hodiny pak probíhají zcela jiným stylem, než na který jsem byla zvyklá. Třeba u nás na gymnáziu učitelé dělají často to, že na nás 45 minut v kuse valí spoustu informací, především teorie. Tady je to daleko víc zaměřené na tu profesi, mnohem víc se učí o konkrétních případech, ne jen o teoretických problémech.

Zmiňovala jsi, že už nějakou dobu pracuješ v domově důchodců. Myslíš si, že ti stáž přinesla nové znalosti či dovednosti, které bys při práci mohla využít?

Nějaké hodiny mám ještě před sebou, takže mě čeká ještě problematika gerontologie, což je zaměřené právě na práci s důchodci. To by mi mělo rozhodně dost přinést. Na těch přednáškách, na kterých jsem už byla, se zatím mluvilo jenom o dětech – a to není vyloženě to, co bych teď využila. I tak to ale beru jako důležité informace.

Pomohla ti stáž rozhodnout se s výběrem VŠ a oboru, který bys chtěla studovat?

Určitě hraje velkou roli to, že s tím tady mám už zkušenost. Nepoženu se do toho třeba s tím, že bych nevěděla, jak funguje výuka na vysoké škole, nebo že bych obecně nevěděla, do čeho vlastně jdu. Vím, že tu mám už nějaké kontakty, že jsem nabrala nové znalosti a že budu vědět, co mám dělat. Je to pro mne prostě už známé prostředí. Takže asi ano, řekla bych, že mi to pomohlo.

Teď jsi v maturitním ročníku, takže máš před sebou podávání přihlášek na VŠ. Chystáš se podat si přihlášku také na FF UK?

Mám to v plánu.

Tak to budeme moc rádi. Děkujeme, že sis na nás udělala čas, a držíme palce u přijímaček.

Petr Louda

FF UK začala s projektem odborných stáží pro středoškolské studenty 24 hodin s FF UK v roce 2012. Záměrem aktivity je podpora systematické práce s nadanými studenty v oblasti seznamování s vědou a výzkumem ve sféře humanitních věd a vytvoření podmínek motivujících k vysokoškolskému studiu vybraných oborů. Studentské vědecké stáže tak umožňují středoškolským studentům zapojit se pod odborným vedením do vědecké činnosti pracovišť FF UK, navázat hodnotné kontakty s experty ve vybraných oborech a vytvořit si přesnější představu o možnostech profesního růstu a odborném zaměření. Zejména pak pomáhají uchazečům o studium s rozhodnutím, zda jimi zvolený obor je ten správný.

 


Související články