Uchazeč

Souhrnné požadavky pro zahájení řízení ke jmenování profesorem:

  • 40 publikací (alespoň 1 monografie)
  • 15 mezinárodních/cizojazyčných publikací
  • 25 citací v zahraniční odborné literatuře
  • souvislá pedagogická činnost na VŠ v ČR nebo v zahraničí (nejméně 5 let) v Bc., Mgr., i Ph.D. stupni
  • uchazeč je školitelem doktorandů, z nichž nejméně 1 již absolvoval (za školitele je v tomto kontextu pokládán také konzultant, který se prokazatelně podílí na přípravě doktoranda po celou dobu studia)
  • absolvování doktorského studia (DrSc., CSc., Dr., Ph.D., Th.D.)
  • habilitace na základě habilitační práce (nostrifikace titulu docent není možná, s několika státy ale má Česká republika uzavřenou ekvivalenční dohodu, více informací na stránkách MŠMT Zde. )

Uchazeče o jmenovací řízení upozorňujeme na sekci FAQ (viz níže), kde je řada praktických doporučení a informací ke jmenovacímu řízení na FF UK.

Před zahájením řízení doporučujeme uchazečům konzultovat oborová specifika na příslušné základní součásti a formální náležitosti na Oddělení vědy.

Jmenovací řízení na FF UK je na základě usnesení Vědecké rady FF UK z 16. 5. 2019 vedeno výhradně s podporou elektronické aplikace CHRES

Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem

  • Návrh a jeho přílohy jsou stěžejním dokumentem jmenovacího řízení. Na základě tohoto dokumentu komise tvoří své stanovisko. Dokumenty jsou též k dispozici vědecké radě fakulty.
  • Podává se na Oddělení vědy a to jak v listinné, tak elektronické podobě (preferovaný formát pro přílohy návrhu je .docx)
  • V průběhu řízení lze jednotlivé přílohy návrhu aktualizovat. K aktualizaci je uchazeč zpravidla vyzván též v případě, že v průběhu řízení došlo ke změně akademického či kalendářního roku nebo návrh vykazuje z formálního hlediska nějaké nedostatky.
  • Uchazeč svým podpisem stvrzuje pravdivost a správnost uvedených informací.
  • Obsah Návrhu

    • Návrh na zahájení řízení ke jmenování profesorem
    • Příloha 1: Životopis
    • Příloha 2: Diplomy. Dokládají se úředně ověřené kopie diplomů všech u jména uváděných titulů, povinností je doložení titulu doktora a docenta. V případě titulu získaného v zahraničí je nutné kromě ověřené kopie diplomu uvést v životopisu i přesné znění titulu a jeho umístění (před jménem/ za jménem).
    • Příloha 3: Potvrzení o praxi ze všech pracovišť, kde uchazeč v současnosti působí. Potvrzení za FF UK zajišťuje Oddělení vědy po přihlášení k řízení.
    • Příloha 4: Zhodnocení Odborné a vědecko-pedagogické činnosti uchazeče. Zhodnocení vyhotoví a podepíše nadřízený uchazeče (zpravidla vedoucí katedry/ředitel ústavu) na všech pracovištích, kde je uchazeč zaměstnán. Forma je volná.
    • Příloha 5: Pedagogická činnost. Vykazuje se za současný akademický rok a pět let předchozích. Dokládá se pomocí formuláře 5a a výpisem pedagogické činnosti ze studijního systému (vydané institucí, podepsané uchazečem). Pro uchazeče zaměstnané na FF: pro vytvoření výpisu ze SIS je třeba napsat na Oddělení informačních systémů ( sis@ff.cuni.cz ), čekací lhůta na vydání potvrzení je 14 dní.
    • Příloha 6: Publikační činnost. Lze vykázat pouze již uveřejněné vědecké, odborné nebo umělecké práce. U kolektivních publikací uchazeč uvede svůj autorský podíl, a to buď v %, nebo výčtem stránek.
    • Příloha 7: Citační ohlasy. Vícečetné citace v jednom textu se započítávají pouze jednou. Neuvádějí se autocitace ani citace ze studentských závěrečných prací.
    • Příloha 8: Stáže. Pokud uchazeč žádnou stáž neabsolvoval, podá tuto přílohu ve formě čestného prohlášení konstatující tuto skutečnost.
    • Příloha 9: Granty.
    • Příloha 10: Konference.
    • Příloha 11: Návrh tří jmenovacích přednášek. Po výběru tématu vědeckou radou fakulty bude uchazeč vyzván k dodání detailních tezí této přednášky.
    • Příloha 12: Doporučující dopisy s přehledem. Návrh musí být doložen písemným doporučením alespoň dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru. Doporučující dopisy by neměly být starší 3 měsíců a dokládají se v originále s datem vyhotovení a podpisem.

Formuláře ke stažení

(verze platná k 1. 5. 2023)


Průběh řízení na Vědecké radě FF UK

1) Uvítání členů komise a uchazeče
2) VR zvolí 3 členy vědecké rady, kteří zhodnotí přednášku, průběh jednání i návrh komise
3) Řízení ke jmenování profesorem

  • Profesorská přednáška: 30 minut (teze obdrželi členové VR předem)
  • Stanovisko hodnotící komise přednese předseda komise
  • Předseda komise shrne obsah doporučujících dopisů (celé znění obdrželi členové VR předem)
  • Uchazeč se vyjádří k závěru komise
  • Uchazeč se vysloví ke své dosavadní pedagogické a vědecké činnosti i k výhledům do budoucna v tomto směru (do 5 minut)
  • Veřejná diskuse
  • Uchazeč odpovídá na dotazy vždy po každé otázce

4) Závěr

  • Uzavřené jednání (bez přítomnosti uchazeče a hostů)
  • Zhodnocení průběhu tříčlennou komisí VR (přednáška, obhajoba, vyjádření uchazeče) – text hodnocení bude součásti zápisu z jednání
  • Případná diskuse
  • Tajné hlasování (z celkového počtu 42 členů VR FF UK musí být nadpoloviční většina, tj. 22 hlasů kladných)
  • Vyhlášení výsledku (za účasti uchazeče a veřejnosti)

Průběh řízení na Vědecké radě UK

  • Obecné informace na webu Rektorátu UK: Zde.
  • Konkrétní postup vystoupení uchazeče před Vědeckou radou UK: Zde.

 

FAQ

OBECNÉ DOTAZY K ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM

Jak dlouho trvá jmenovací řízení na FF UK?

Uchazeč zahajuje řízení tím, že na Oddělení vědy odevzdá všechny požadované materiály. Samotná kompletace těchto materiálů je poměrně časově náročná (ověření diplomů, sepsání publikací, citací, grantů stáží, konferencí, počet odučených hodin, vedení studentů, atd.). Doporučujeme tyto soupisy dělat průběžně, zejména co se týče vyhledávání citací, vedení seznamu publikací, odučených předmětů v počtech hodin za rok, aj. Od postoupení materiálů na Oddělení vědy (pokud jsou materiály v pořádku) pak řízení (pouze) na FF UK trvá přibližně šest měsíců; to je však jen orientační doba, která je závislá na řadě faktorů: zejména se odvíjí od možnosti setkání hodnotící komise a dalších orgánů fakulty, které v určité fázi řízení projednávají některou z jejích částí, či od obsazenosti termínů Vědecké rady FF UK dalšími habilitačními či jmenovacími řízeními. V souladu s Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem UK (čl.1, odst. 5) by jmenovací řízení (na UK) mělo být vedeno tak, aby bylo ukončeno do jednoho roku od zahájení.

Řízení však dále postupuje na Vědeckou radu UK a poté na MŠMT. Samotné jmenování prezidentem se koná přibližně dva až třikrát ročně. Celkový časový odhad je tedy velmi problematický a je třeba počítat s celkovým horizontem více než jednoho roku.

Jsou s řízením spojeny nějaké poplatky?

Filozofická fakulta UK se řídí platným zněním Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy ze dne 14. prosince 2016, který pro jmenovací řízení stanovuje poplatek ve výši 5 000 Kč. Uchazeč dále musí počítat jen s drobnými náklady: ověření diplomů u notáře či nostrifikace, tisk habilitační práce, vlastní náklady na dopravu na habilitační řízení.

DOTAZY K JEDNOTLIVÝM ODEVZDÁVANÝM MATERIÁLŮM

Musím dodat ověřené diplomy i v případě, že jsem absolvoval na FF UK?

Ano, Oddělení vědy nedisponuje pravomocí diplomy ověřovat, ověřené diplomy jsou vyžadovány ze strany Rektorátu UK.

Je problém, pokud nemám dostatek publikací, citací, stáží, grantů či vedených prací studentů?

Pro řízení ke jmenování profesorem jsou doporučena různá kritéria, kterých by měl uchazeč dosáhnout, předepsané počty je vhodné splnit (viz. Souhrnné požadavky v sekci „UCHAZEČ“); pokud uchazeč v některém z kritérií nedosáhne doporučených počtů, ale v jiném počty převyšuje, je na posouzení hodnotící komise a poté Vědecké rady FF UK, zda tuto skutečnost ohodnotí jako dostatečnou kompenzaci.

Co je to výuková jednotka u pedagogické činnosti?

Výukovou jednotkou (1 vyučovací hodina) se rozumí 45 minut výuky.

Mohu započítat elektronické kurzy do odučených hodin?

Ano, elektronické kurzy jsou do výukové činnosti započítány, jsou tedy zaznamenány (ve formě počtu odučených hodin ročně) ve stanovisku komise (část 2).

Jak mám vyhledávat citace?

Protože v České republice bohužel neexistuje oficiální celorepublikový citační rejstřík, který by monitoroval veškerou odbornou literaturu od domácích autorů, jsou pro tyto účely používány mezinárodní databáze. Citace pro potřeby jmenovacího řízení lze tedy vyhledávat několika způsoby, přičemž základními mezinárodními databázemi pro vyhledávání citací jsou:

  • Web of Science
  • SCOPUS
  • Google Scholar

Manuály pro vyhledávání ve výše uvedených databázích naleznete zde.
Uchazeč o jmenovací řízení v ČR však je nucen (zejména při vyhledávání citací v české literatuře) využít i jiných způsobů; v situaci absence databází je nutné si zapisovat citace soustavně a tvořit si jakousi „vlastní databázi“; doporučujeme též oslovit knihovny, kolegy, případně vyhledávat v „bibliografiích“ článků či publikací na podobná témata.

Jak se liší zahraniční a cizojazyčné publikace?

Zahraniční publikací se míní publikace v cizím jazyce (kromě slovenského), která je publikovaná v zahraničí, cizojazyčnou publikací je pak myšlena publikace v cizím jazyce (kromě slovenského), která byla publikována v České republice nebo na Slovensku.

Pokud mám publikaci ve dvou jazykových mutacích, případně rozdělenou na dva díly, počítá se jako jedna nebo dvě monografie?

Pokud mají jazykové mutace či každý díl rozdílné ISBN, započítávají se jako dvě položky, které musí být odděleně uvedeny i v seznamu publikací.

Co jsou to aktualizace materiálů a kdy je k nim uchazeč vyzván?

Aktualizace všech materiálů uchazeče se provádí před zasedáním hodnotící komise a to z toho důvodu, že informace, které uchazeč odevzdal při zahájení řízení, mohou být vzhledem k časové náročnosti řízení již neaktuální. Smyslem aktualizací tedy je, aby měla komise k dispozici co nejnovější údaje o akademické činnosti uchazeče (publikace, citace, granty, stáže, atd.). Uchazeč aktualizuje elektronické materiály tím, že připíše potřebné položky v jednotlivých materiálech, zvýrazní je pomocí funkce „highlight“ ve Wordu a pošle elektronicky na Oddělení vědy. Poté všechny aktualizované materiály (bez zvýraznění) vytiskne, podepíše a doručí na Oddělení vědy i v papírové formě.

V jakém jazyce lze mít písemná stanoviska od profesorů?

Stanoviska neboli doporučující dopisy lze mít v jakémkoliv jazyce, uzná-li tento jazyk hodnotící komise.

PRŮBĚH JMENOVACÍHO ŘÍZENÍ NA VR FF UK

Mám nárok vidět stanovisko komise dříve než na Vědecké radě FF UK?

Ano, stanovisko komise posílá Oddělení vědy uchazeči ihned poté, co ho obdrží.

Co se děje, když mám negativní stanovisko komise?

V případě negativního stanoviska komise je na zvážení uchazeče, zda v řízení pokračovat (a postoupit k obhajobě vytčených nedostatků před VR). Druhou variantou je z rozhodnutí uchazeče řízení ukončit s možností opětovného zahájení později. V potaz je třeba vzít „důvody“ negativního charakteru stanoviska komise.

Mám zajistit ubytování či letenky pro zahraniční členy komise na VR, co mám tomto směru podnikat?

Uchazeč může (a nemusí) být nápomocen při zprostředkování dohodnutí termínů (let a ubytování) se členem nebo členy komise, ale samotnou rezervaci letenek i ubytování (a také platbu) zajišťuje Oddělení vědy v součinnosti se Zahraničním oddělením.

Mohu se přijít podívat na probíhající řízení ke jmenování profesorem?

Ano, řízení na zasedání Vědecké rady je veřejné. Oddělení vědy doporučuje uchazečům řízení navštívit; informace o probíhajících řízeních poskytne Oddělení vědy.

Kolik a které ukázky mých publikací mám s sebou přinést na Vědeckou radu?

Oddělení vědy doporučuje v předstihu přinést cca dvacet publikací, ukázky by měly zahrnovat především nejvýznamnější monografie, kapitoly v monografiích, články, překlady, atd. U částí publikací či článků v časopisech je vhodné označit relevantní části barevnými samolepicími lístky.

Je doporučeno si připravit prezentaci profesorské přednášky v PowerPointu?

Záleží na uchazeči, zda preferuje prezentaci s použitím PowerPointu nebo nikoliv (místnost je vybavena počítačem i projektorem), Vědecká rada však k tomuto aspektu nepřihlíží.

Kontakt

Oddělení vědy

nám. Jana Palacha 1/2, 116 38 Praha 1

Za agendu zodpovídá:
Mgr. Roman Zaťko, Ph.D.

Kontakt: vrak@ff.cuni.cz


Důležité odkazy

Stránky Oddělení vědy
Zápisy z kolegia děkana FF UK
Vědecká rada Univerzity Karlovy
Vědecko-pedagogické tituly na UK