V rámci habilitačního řízení na FF UK uchazeč prokazuje pedagogickou a vědeckou způsobilost a praxi k získání akademického titulu „docent“. Součástí habilitačního řízení je obhajoba habilitační práce a habilitační přednáška před Vědeckou radou FF UK.
Detailní informace pro uchazeče, předsedu oborové rady, oponenty a habilitační komisi jsou umístěny v jednotlivých sekcích níže.
Seznam všech akreditovaných oborů pro habilitační a jmenovací řízení naleznete na stránkách Univerzity Karlovy.
Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem se na FF UK řídí těmito předpisy:
- Zákon č. 111/1998 Sb.
- Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Jednací řád Vědecké rady FF UK
- Statut FF UK
- Opatření děkana č. 5/2025 – Kritéria a oborově specifické požadavky pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem realizované na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy – pro řízení zahájená od 15. 5. 2025
- Opatření rektora č. 55/2023 – Předcházení střetu zájmů v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem
- Opatření rektora č. 6/2025 – Podklady pro zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a postupy a doporučená hlediska hodnocení kvalifikace a způsobilosti pro účely těchto řízení na Univerzitě Karlově – pro řízení zahájená od 31. 3. 2025
- Opatření rektora č. 72/2017 ve znění Opatření rektora č. 16/2019 – Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací
- Podání návrhu a zahájení řízení
- Uchazeč podá návrh na zahájení řízení včetně všech požadovaných příloh.
- Řízení je zahájeno dnem doručení kompletního návrhu na Oddělení vědy FF UK (dále jen „OV“).
- Sestavení habilitační komise
- Oborová rada nejbližšího doktorského programu navrhuje habilitační komisi.
- Návrh projednává kolegium děkana.
- Vědecká rada fakulty schvaluje složení komise a návrh habilitačních přednášek.
- Poplatek a dodání tezí
- Uchazeč je vyzván k úhradě poplatku 2 000 Kč.
- Uchazeč dodá teze vybrané přednášky.
- Jmenování oponentů
- Komise jmenuje tři oponenty habilitační práce.
- Po obdržení oponentských posudků uchazeč aktualizuje přílohy svého návrhu.
- Stanovisko komise
- Komise vydává hodnotící stanovisko k vědecké a pedagogické způsobilosti uchazeče a navrhuje další postup.
- Uchazeč dostává stanovisko k prostudování obratem, nejpozději 14 dní před vystoupením na Vědecké radě fakulty.
- Vystoupení před Vědeckou radou fakulty
- Uchazeč přednese habilitační přednášku a vyjádří se ke stanovisku komise.
- Vědecká rada fakulty hlasuje o doporučení či nedoporučení uchazeče.
- V případě nedoporučení se habilitační řízení zastavuje.
- Další řízení na Rektorátu UK
- V případě doporučení je spis uchazeče předán k dalšímu řízení na Rektorát UK.
- O řízení rozhoduje Kolegium rektora nebo Vědecká rada UK.
- Jmenování docentem
- Docenty jmenuje rektor.
- Jmenování je účinné zpravidla od 1. dne měsíce následujícího po projednání řízení na kolegiu rektora nebo Vědecké radě univerzity.
Podmínky pro zahájení habilitačního řízení
Doporučená hlediska detailně stanovena v Opatření rektora č. 6/2025. Pro řízení zahájená po 15. 5. 2025 je platné též Opatření děkana č. 5/2025. Doporučujeme důkladné prostudování všech relevantních předpisů (viz sekci Předpisy).
Požadavky na uchazeče
Doporučeno předchozí získání vědecké hodnosti CSc., Dr., Ph.D., Th.D., DrSc. nebo ekvivalentní vědecké hodnosti. Více informací o uznávání zahraničního vzdělání najdete zde.
Pedagogická činnost:
- Souvislá během posledních tří let.
- Uchazeč, který absolvoval mateřskou dovolenou, rodičovskou dovolenou nebo dlouhodobý zahraniční pobyt, může uvést výkaz pedagogické činnosti za tříleté období těmto událostem bezprostředně předcházející nebo se s nimi částečně překrývající.
Publikační a citační požadavky:
- Habilitační práce (dle § 72 odst. 3 zákona 111/1998 Sb.).
- Alespoň 20 odborných publikací.
- Alespoň 5 mezinárodních/cizojazyčných publikací.
- Alespoň 20 citací v odborné literatuře (10 citací v zahraniční odborné literatuře).
Návrh na zahájení habilitačního řízení
- Obecné informace
- Návrh a jeho přílohy jsou klíčovými dokumenty habilitačního řízení.
- Na základě návrhu komise tvoří své stanovisko.
- Dokumenty jsou k dispozici vědecké radě fakulty.
- Podání návrhu
- Návrh se podává na Oddělení vědy FF UK v listinné i elektronické podobě (preferovaný formát: .docx).
- Možnost aktualizace příloh:
- V případě změny akademického či kalendářního roku.
- Pokud návrh obsahuje formální nedostatky.
- Uchazeč podpisem stvrzuje pravdivost uvedených informací.
Povinné přílohy návrhu
- Návrh na zahájení habilitačního řízení
- Seznam oborů akreditovaných na FF UK naleznete zde.
- Příloha 1: Životopis
- Příloha 2: Diplomy
- Úředně ověřené kopie všech titulů uváděných u jména.
- Povinné doložení titulu doktora.
- Podmínka dokládání diplomu platí i pro absolventy FF UK.
- Tituly ze zahraničí musí být doloženy úředně ověřeným překladem. Pro více informací o uznávání zahraničního vzdělání prosím sledujete příslušné stránky UK.
- Příloha 3: Potvrzení o praxi
- Dokládá uchazeč ze všech pracovišť, kde aktuálně působí.
- Potvrzení za FF UK zajišťuje Oddělení vědy po přihlášení k řízení.
- Příloha 4: Zhodnocení odborné a vědecko-pedagogické činnosti
- Vyhotovuje a podepisuje nadřízený (např. vedoucí katedry, ředitel ústavu) na všech pracovištích, kde je uchazeč zaměstnán.
- Forma je volná.
- Příloha 5: Pedagogická činnost
- Vykazuje se za aktuální akademický rok a tři předchozí roky.
- Dokládá se pomocí formuláře 5a.
- Příloha 6: Publikační činnost
- Pouze již uveřejněné vědecké, odborné nebo umělecké práce.
- U kolektivních publikací uchazeč uvede svůj autorský podíl (v %).
- Do celkového počtu se nezapočítávají (pro žádný typ řízení):
- popularizační publikace,
- abstrakta (i pokud jsou publikována v kvalitních časopisech nebo sbornících),
- dopisy redakci.
- Příloha 7: Citační ohlasy
- Vícečetné citace v jednom textu se započítávají pouze jednou.
- Autocitace a citace ze studentských závěrečných prací se nezapočítávají.
- Příloha 8: Stáže
- Pokud uchazeč žádnou stáž neabsolvoval, doloží tuto skutečnost přílohou ve formě čestného prohlášení.
- Příloha 9: Granty
- Příloha 10: Konference
- Příloha 11: Návrh tří habilitačních přednášek
- Témata se nesmí překrývat s habilitační prací.
- Po výběru tématu vědeckou radou bude uchazeč vyzván k dodání detailních tezí.
- Příloha 12: Anotace habilitační práce
- Pokud je práce v jiném než českém jazyce, anotace se odevzdává jak v českém, tak v jazyce práce.
- Max. rozsah: 1 strana strojopisu.
- Příloha 13: Habilitační práce
- Odevzdává se:
- elektronicky ve formátu .pdf a
- tištěně ve dvou výtiscích.
- Po obhajobě před vědeckou radou se práce zveřejňuje v repozitáři závěrečných prací UK (výjimky viz níže).
- Výjimky ze zveřejnění:
- tiskem vydaná monografie (uveřejní se pouze bibliografické údaje),
- tiskem vydaný soubor článků (uveřejní se komentář k souboru a seznam článků tvořících soubor, s příslušnými bibliografickými údaji).
- Možnost odložení zveřejnění na max. 3 roky.
- Rozsah habilitační práce není stanoven.
- Odevzdává se:
Specifické požadavky pro různé typy prací
- Nevydaný habilitační spis
- Odevzdávají se pracovní výtisky ve svázané pevné vazbě se závaznou titulní stranou (viz Titulní strana habilitační práce).
- Habilitace formou souboru publikovaných článků
- Odevzdává se plný text práce.
- Dále soubor s nepublikovaným komentářem doplněný o seznam článků, které habilitační práci tvoří.
Habilitační komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných představitelů uchazečem uvedeného oboru nebo oboru příbuzného. Předsedou habilitační komise musí být profesor.
Formální požadavky na komisi jsou stanoveny v Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a v Opatření rektora č. 55/2023. Pro řízení zahájená po 15. 5. 2025 musí složení komise splňovat podmínky dané Opatřením děkana č. 5/2025.
Nutnou součástí návrhu komise jsou medailonky navržených členů (volná forma).
Platná pravidla pro sestavení komise
Formulář návrhu komise
Úkoly komise
Úkolem habilitační komise je:
- ustavit oponenty habilitační práce (viz sekci Oponent),
- písemně zhodnotit vědecko-pedagogickou způsobilost uchazeče se závěrem, zda návrh na jmenování uchazeče docentem vědecké radě fakulty doporučuje, nebo nedoporučuje.
Stanovisko komise se zpracovává na základě:
- návrhu uchazeče a jeho příloh,
- oponentských posudků s přihlédnutím k Opatření děkana č. 5/2025. (Pro řízení zahájená do 15. 5. 2025 také s přihlédnutím k Opatření rektora č. 35/2019.)
Podávání veškerých podkladů provádí Oddělení vědy prostřednictvím aplikace CHRES, kam je všem členům komise umožněn přístup. Stanovisko komise lze též vyplnit v této aplikaci.
Role komise
Habilitační komise je přizvána na zasedání vědecké rady fakulty, kde probíhá obhajoba práce daného uchazeče. Předseda komise nebo pověřený člen má za povinnost na zasedání uchazeče představit, shrnout posudky nepřítomných oponentů a přednést závěr stanoviska komise.
Finanční odměna
Předseda komise externí vůči Filozofické fakultě UK má též nárok na finanční odměnu. Odměna je splatná k datu schválení stanoviska habilitační komise.
Zasedání komise
Termíny zasedání sjednává předseda habilitační komise. Předseda komise jednání řídí, pokud nemůže být přítomen, zastoupí ho jím pověřený člen (případně nejstarší člen komise). Zasedání může probíhat jak on-line, tak osobně.
Komise je usnášeníschopná, pokud jsou na zasedání přítomni alespoň 4 její členové:
- hlasování o návrhu oponentů může probíhat per rollam,
- hlasování o stanovisku komise může probíhat buď osobně nebo prostřednictvím aplikace CHRES.
Jmenování a úkoly oponentů
Habilitační komise jmenuje tři oponenty habilitační práce, z nichž dva nesmí být zaměstnanci univerzity ani právnické osoby, jejímž zaměstnancem je uchazeč. Případnou kontrolu vůči zaměstnání oponenta na UK provádí Oddělení vědy.
Platná pravidla pro stanovení oponentů
Formulář návrhu oponentů
Oponent habilitační práce se přijmutím této role zavazuje k odevzdání posudku habilitační práce, a to nejlépe do termínu dvou měsíců od oslovení. Délka posudku není stanovena, ale zpravidla jde o maximálně tři strany strojopisu, ve kterých se oponent vyjadřuje k obsahové, odborné i formální stránce předložené habilitační práce.
Náležitosti oponentského posudku
- Jméno uchazeče a název habilitační práce.
- Jednoznačné konstatování, zda práce splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práci.
- Výslovné doporučení či nedoporučení práce k dalšímu postupu v habilitačním řízení.
- Datum vypracování posudku a jméno oponenta. V tištěné verzi posudku je tato informace doplněna o oponentův vlastnoruční podpis.
Posudek se odevzdává jak v elektronické, tak v tištěné podobě na Oddělení vědy. Pracovník oddělení posudek dále postupuje uchazeči a komisi.
Role oponenta při zasedání Vědecké rady FF UK
Oponenti habilitační práce jsou přizváni na zasedání vědecké rady fakulty, kde probíhá obhajoba práce daného uchazeče. Oponent na zasedání shrnuje obsah svého posudku. V případě nepřítomnosti oponenta ho zastupuje předseda habilitační komise. Uchazeč se v rámci obhajoby vyjádří k posudkům a reaguje na případné dotazy oponentů.
Finanční odměna
Oponenti externí vůči FF UK mají nárok na finanční odměnu za dodání posudku, která se vyplácí po odevzdání posudku prostřednictvím uzavření Dohody o provedení práce.
- Úvod
- Děkan/proděkan představí bod programu, uchazeče, předsedu komise, přítomné členy a oponenty.
- Habilitační přednáška (do 20 min):
- Kandidát přednese habilitační přednášku.
- Součástí přednášky je také prezentace.
- Shrnutí stanoviska komise
- Přednese předseda komise.
- Oponentské posudky
- Oponenti přečtou v krátkosti závěrečnou část svého posudku – ve sporných případech celé, jinak jen výtah, neboť členové VR je měli k dispozici.
- V případě nepřítomnosti zastoupí oponenta předseda komise.
- Vyjádření uchazeče
- Uchazeč se vyjádří k oponentským posudkům na habilitační práci a ke stanovisku komise.
- Uchazeč se vysloví ke své dosavadní pedagogické a vědecké činnosti i k výhledům do budoucna v tomto směru (5 – 10 minut).
- Veřejná diskuse
- Může se týkat habilitační přednášky, habilitační práce nebo portfolia uchazeče.
- Uchazeč odpovídá na dotazy vždy po každé otázce.
- Uzavřené jednání
- Hosté a uchazeč odejdou, komise zpravidla zůstává.
- Zhodnocení průběhu přednášky tříčlennou komisí VR – zástupce hodnotitelů přečte navržený text.
- Případná diskuse k hodnocení přednášky.
- Odhlasování textu hodnocení habilitační přednášky.
- Případná diskuse k celému habilitačnímu řízení a tajné hlasování.
- Po uzavření diskuse proběhne tajné hlasování.
- Z celkového počtu 43 členů VR musí být nadpoloviční většina, tj. 22 hlasů kladných.
- Kvórum činí 29 členů.
- Vyhlášení výsledku
- Probíhá opět za účasti uchazeče a veřejnosti.
- Reakce uchazeče na výsledek.
Kontakt
Oddělení vědy
nám. Jana Palacha 1/2
116 38 Praha 1
přízemí, místnost 4
Za agendu zodpovídá
Důležité odkazy
Stránky Oddělení vědy
Zápisy z kolegia děkana FF UK
Vědecká rada Univerzity Karlovy
Vědecko-pedagogické tituly na UK