Co má na starost ombudsman/ka?
Ombudsman/ka je neutrální nebo nestranný pracovník na fakultě. Poskytuje důvěrnou a neformální pomoc zástupcům akademické obce (studentům i zaměstnancům) v různých otázkách a problémech. Může fungovat jako mediátor/ka v konfliktních situacích. Kancelář ombudsman/ky funguje nezávisle a nemá žádné formální rozhodovací pravomoci ani disciplinární odpovědnost. Ombudsman/ka nevystupuje jako obhájce ve sporu, spíše usiluje o spravedlivý proces a zdravé řešení konfliktů na půdě fakulty. Usnadňuje komunikaci, aby pomohl/a všem stranám dosáhnout vzájemně uspokojivých řešení.
Na FF UK se věnuje i vzdělávání a prevenci v oblasti ochrany před nevhodným jednáním a chováním a je jednou z kontaktních osob, které lze oslovit přes aplikaci Nenech to být.
Legální a jiná omezení práce ombudsman/ky
Důvěrnost nelze přislíbit v záležitostech týkajících se ohrožení veřejné bezpečnosti, zneužívání dětí, pokud hrozí bezprostřední nebezpečí vážné újmy nebo pokud jde o soudní případ.
Rozhovor s ombudsman/kou nepředstavuje právní oznámení fakultě, či univerzitě o jakémkoli problému, obavě nebo stížnosti. Pokud si přejete vyzvat jakýkoliv fakultní orgán k reakci, je třeba využít oficiální možnosti podání stížnosti. Ombudsman nemá povinnost ani odpovědnost oznamovat incidenty žádné jiné osobě nebo orgánu, než jak je popsáno výše.
S čím se mohu na ombudsmanku FF UK obrátit?
Neváhejte se na naší ombudsmanku obrátit např. pokud se setkáte s následujícími problémy:
- nedorozumění mezi nadřízenými, spolupracovníky, zaměstnanci a/nebo studenty;
- mezilidské, mezikulturní a skupinové konflikty;
- nejasnosti týkající se fakultních zásad a/nebo postupů;
- etická dilemata;
- nespravedlivé zacházení nebo šikana, apod.
Kde a kdy ombudsmanku zastihnete?
nám. Jana Palacha 2, 110 00 Praha 1
místnost S160, pondělky 15 – 17h
ombudsmanka@ff.cuni.cz
+420 778 532 153
