Ombuds kancelář a ombudsman/ka FF UK

Co má na starost ombuds kancelář?

Ombuds kancelář je nezávislým orgánem, který řeší otázky etiky, rovného zacházení a příležitostí, diskriminace a konfliktních situací na půdě FF UK. Poskytuje podporu pro studující, zaměstnané a pracující osoby na fakultě. 

Na kancelář se můžete obrátit:  

  • emailem nebo telefonicky, 
  • prostřednictvím osobní schůzky v dohodnutém termínu nebo návštěvou v konzultačních hodinách, 
  • prostřednictvím platformy Nenech to být

Ombuds kancelář se nevěnuje pouze vyhodnocování problematických situací, ale také jejich prevenci a nastolováním bezpečného a podporujícího akademického prostředí a vzdělávání, a to například vydáváním doporučení k praxi. 

S čím se mohu na ombudsmanku FF UK obrátit?

Na ombuds kancelář se můžete obrátit, pokud jste se setkali/y:

  • s neetickým zacházením na akademické půdě FF UK či podezřením na porušování etického kodexu.
  • s diskriminací na základě genderu, etnické příslušnosti, sexuální orientace, náboženské či politické orientace, zdravotního stavu (včetně psychických a psychiatrických poruch), ableismu, ageismu či ekonomické situace.
  • s nevhodným a nerovným jednáním, šikanou, mobbingem (šikana v kolektivu), bossingem (šikana ze strany vedení) a sexuálním obtěžováním či násilím, a jinými případy nevhodného a nerovného jednání.
  • s nečinností orgánů či míst, které měly konat (např. se oznamující osoba obrátila na určitý univerzitní orgán, jako je studijní oddělení, katedru, proděkana/ku a nesetkal/a se s reakcí či řešením podnětu).
  • s podněty a doporučeními ke zlepšení.

Vize

Filozofická fakulta UK vytváří, udržuje a nabízí všem studujícím i zaměstnaným osobám zdravé, podporující a pozitivní prostředí, v rámci kterého jsou chráněny a rozvíjeny hodnoty lidské důstojnosti, lidských práv, nenásilí, férovosti, spolupráce a dialogu.

Mise

Filozofická fakulta UK usiluje o vytvoření takového prostředí, ve kterém vedle dosahování skvělých studijních a akademických výsledků bude radost studovat i pracovat a studující i zaměstnané osoby se budou cítit bezpečně, svobodně a rovnoprávně při realizaci svých studijních i pracovních povinností a cílů.

Pilíře práce

Naše práce stojí na čtyřech pilířích, které jsou zároveň i cíli, o které se na fakultě kancelář zasazuje a svou činností se jich snaží dosáhnout:

  • Otevřené a jasné definování hodnot a cílů prostřednictvím interních předpisů, včetně úpravy procesních postupů, sladění interních předpisů s Etickým kodexem UK a dalšími předpisy.
  • Přihlášení se fakulty jako celku a jejího vedení k hodnotám a cílům prostřednictvím prohlášení vedení fakulty, podporou aktivit v této oblasti, účastí v institucionálním zabezpečení či spoluprací s dalšími klíčovými hráči a hráčkami v této oblasti.
  • Jasné stanovení toho, jaké prostředí fakulta očekává, tvoří a bude podporovat prostřednictvím řešení konkrétních problematických situací, školení, workshopů, vzdělávacích akcí, informačních balíčků pro nejširší publikum i specificky pro jednotlivé cílové skupiny.
  • Dodržování mlčenlivosti a zároveň informování o činnosti Ombuds kanceláře, řešených případech a přijatých opatřeních či doporučeních.
  • Vnímání potřeb oznamujících osob a respektování jejich zkušenosti prostřednictvím různých nástrojů, např. dotazníkového šetření, výzkumů, auditu, informací z terénu či prostřednictvím průběžného anonymního nahlašování.
  • Systém hodnot, cílů a procesních postupů je vytvářen na základě znalosti prostředí a analýzy a rozkrývání mechanismů existujících jevů, které jsou vnímány jako problematické, a za využití příkladů dobré praxe z jiných institucí.
  • Systém hodnot, cílů a procesních postupů, včetně možných sankcí a následků, je všeobecně znám a je srozumitelný, všechny osoby mají dostatek informací o tom, jaké jednání a chování se od nich v rámci dodržování interních pravidel očekává.
  • Při realizaci různých preventivních opatření se zohledňuje dosažené vědění v této oblasti a jednotlivým zúčastněným se nabízí co nejširší škála nástrojů řešení (dialog, zpětná vazba, anonymní nahlašování, doprovázení dotčených osob, schránka důvěry, konzultace, systém otevřených dveří, omezování netransparentnosti, podpůrné skupiny a kruhy, školení, workshopy, přednášky, diskuse, možnost klást dotazy a požadovat odpovědi, nastavení pravidel pro navazování intimních vztahů mezi osobami v různém hierarchickém postavení atd.)
  • Všechny osoby mají dostatek informací o tom, jaká jsou jejich práva, možnosti ochrany a konkrétního postupu při řešení problematických situací.
  • Systém nabízí bezpečné prostředí pro řešení různých typů problémů a situací, podmínkou postupu v řešení je souhlas oznamujících osob.
  • Postup vychází z artikulovaných potřeb osob dotčených, např. anonymní nahlašování, zprostředkování dialogu, možnost neúčasti na prošetřování, nabídka zprostředkování dalších podpůrných služeb, např. psychologická, psychoterapeutická pomoc, spolupráce s neziskovým sektorem a poskytovateli sociálních a právních služeb
  • Postup při hledání řešení vychází z potřeb oznamujících osob, které mohou být různé, od vyjasnění pozic, odsouzení nevhodného jednání odpovědné osoby až případné vyvození odpovídajících důsledků a uložení sankcí či povinností.
  • Nastavování celého systému prevence, řešení problémů a vytváření bezpečného prostředí se realizuje na základě nezávislosti ombudsmanské pozice, artikulace potřeb jednotlivých cílových skupin a prostřednictvím dialogu všech zúčastněných.
  • Při koncipování sankčního systému jsou zahrnovány prvky restorativního řešení konfliktů, včetně zprostředkování dialogu, uložení povinnosti vzdělávání či absolvování kurzů pro posílení sociálních či pedagogických kompetencí apod.
  • Odpovědnost a kompetence jsou srozumitelně stanoveny a respektovány na všech úrovních akademické hierarchie
  • Je podporován a rozvíjen dialog všech zúčastněných: studujících, osob zaměstnaných, akademických pracujících, fakultních orgánů a akademické samosprávy, včetně dobrovolných a neformálních spolků či ad hoc uskupení

Kontaktní údaje ombuds kanceláře a konzultační hodiny

Oznamovací platforma Nenech to být

ombudsmanka@ff.cuni.cz
+420 778 532 153
místnost S160, pondělky 15:00–17:00
nám. Jana Palacha 1/2, 110 00 Praha 1

Mgr. et Mgr. Pavla Špondrováombudsmanka FF UK
Pavla Špondrová pochází z Brna, žije s rodinou v Praze. Vystudovala sociologii, politologii a právo. Pracovala na Úřadu vlády v Sekci pro lidská práva, během českého předsednictví v roce 2009 vyjednávala za EU v Radě Evropy nebo OSN. Po rodičovské vedla na Ministerstvu práce a sociálních věcí projekt 22 procent k rovnosti týkající se rovného odměňování, pracovala jako asistentka soudce a advokátní koncipientka, nyní je advokátkou. Dlouhodobě spolupracuje s neziskovým sektorem (např. Liga lidských práv, Fórum 50 %, Otevřená společnost) a akademií (např. NKC-Gender a věda, Sociologický ústav AV ČR nebo genderová studia Fakulty humanitních studií UK), účastní jednání poradních orgánů vlády či školí v oblasti lidských práv a rovného zacházení. Má ráda lidi, rodinu, smysluplné trávení volného času, propojování dospělých a dětských světů, sport, politiku, kulturu a víru, pravdu, lásku a naději… a svobodu a rovnost