Uchazeč

KONTAKT

ODDĚLENÍ VĚDY

PhDr. Blanka Kovářová
+ 420 221 619 332
 blanka.kovarova@ff.cuni.cz


Adresa:
nám. Jana Palacha 2
11638 Praha 1
přízemí, místnost č. 3

Souhrnné požadavky pro zahájení řízení:

  • 20 českých publikací (monografie, část monografií, články, atd. – viz tabulka seznam požadovaných dokumentů, č. 7 “Publikace”)
  • 3 mezinárodní/cizojazyčné publikace (vysvětlení v sekci FAQ)
  • 20 citací v odborné české i zahraniční literatuře
  • souvislá pedagogická činnost (nejméně tři poslední roky) v Bc., Mgr. i Ph.D. stupni (nebo souhrnná tříletá pedagogická činnost v době posledních pěti let – u uchazečů, kteří absolvovali rodičovskou dovolenou, dlouhodobou zahraniční stáž, či přerušili výuku z jiných důvodů hodných zřetele)
  • absolvování doktorského studia (CSc., Dr., Ph.D., Th.D., DrSc.)
  • habilitační práce (dle § 72 odst. 3 zákona  111/1998 Sb.)
Uchazeče o habilitační řízení upozorňujeme na sekci FAQ (viz níže), kde je řada praktických doporučení a informací k habilitačnímu řízení na FF UK.

Seznam požadovaných dokumentů

Kromě přihlášky uchazeč vyplňuje přílohy, které jsou vyčísleny v tabulce níže. Všechny přílohy s výjimkou dokumentů č. 3, 4 a 5 se vyplňují do přiložených pdf formulářů. Doklady, až na uvedené výjimky (dokument č. 3, 4, 5 a 12), musí být podepsané uchazečem. Všechny formuláře (kromě habilitační práce) se odevzdávají v tištěné i elektronické podobě (uložené pdf formuláře) a u dokumentů č. 3, 4 a 5 je třeba odevzdat scan. Elektronické materiály je možné přinést na flash disku spolu s tištěnými dokumenty.

Některé internetové prohlížeče pdf formuláře nezobrazují. Pokud se Vám po rozkliknutí formulářů nezobrazí jejich obsah, je potřeba si formuláře uložit na Váš počítač (ikona listu papíru se šipkou v pravém horním rohu (viz obrázek níže). Tuto možnost (uložení) doporučujeme i vzhledem k tomu, že formuláře je potřeba odevzdat v elektronické podobě. Formuláře v průběhu vyplňování můžete ukládat i opětovně editovat.
Dalším řešením je otevřít si pdf formuláře v prohlížeči Internet Explorer, který pdf formuláře podporuje.

pdf formuláře se nezobrazují1


1. Přihláška k habilitaci by měla být bez vyplněného data, Oddělení vědy na místě zkontroluje všechny dokumenty a až poté s uchazečem datum doplní.
Formulář č. 1 Přihláška
2. Strukturovaný životopis – životopis strukturujte do přiloženého formuláře.
Formulář č. 2 Životopis
3. Ověřené opisy diplomů (notářsky), u zahraničních titulů jejich nostrifikace; více informací k nostrifikacím na webu SO: http://www.ff.cuni.cz/studium/bakalarske-a-magisterske-studium/uznani-zahranicniho-vysokoskolskeho-vzdelani/ – notářsky ověřené diplomy (Bc., Mgr., Ph.D.), dále ověřené doklady o získání akademicko-vědních titulů nebo hodností jiné odborné kvalifikace (PhDr., CSc., Dr., Th.D., DrSc.)
4. Potvrzení o praxi – potvrzení vystavují osobní oddělení všech pracovišť, kde má uchazeč aktuálně pracovní poměr. U uchazeče, který pracuje na FF UK (hlavní pracovní poměr), zajistí tento doklad Oddělení vědy v součinnosti s Osobním oddělením.
5. Zhodnocení odborné a pedagogické činnosti uchazeče ředitelem ústavu/katedry (kde je uchazeč zaměstnán) – zhodnocení vyhotoví a podepíše vedoucí katedry nebo ústavu.
6. Pedagogická činnost – slouží k vypočítání ročního objemu výuky (u habilitací tři roky zpětně + běžící akademický rok), vyplňujte do formuláře.
Formulář č. 6. Pedagogická činnost
7. Publikace – seznam vědeckých, odborných nebo uměleckých prací – poznámky k citační normě a příklady naleznete v manuálu níže.
Citační manuál pro Publikace
Formulář č. 7. Publikace
8. Citace – způsob formátování dle formuláře. Citace jsou rozdělené na české a zahraniční (neuvádějte prosím autocitace). Příklady citací naleznete v citačním manuálu.
Citační manuál pro Citace
Formulář č. 8 Citace
9. Stáže – absolvované stáže vyplňujte do tabulky ve formuláři “9. Stáže”; pokud uchazeč stáž neabsolvoval, podá čestné prohlášení (viz formulář níže). Do stáží se nezapočítávají konference.
Formulář č. 9 Stáže
Čestné prohlášení
10. Granty – požadované informace (roky realizace, název a číslo grantu, poskytovatel) vyplňujte do formuláře. Tabulka je rozdělena na granty, kde je uchazeč hlavním řešitelem a kde je spoluřešitelem.
Formulář č. 10 Granty
11. Konference – formulář konference je rozdělen na tři typy účasti: Invited speaker, Organizátor konference a Předseda panelu (Chairman). U každého typu uchazeč uvede tři nejvýznamnější akce.
Formulář č. 11 Konference
12. Habilitační práce (5x) – habilitační práce může být odevzdána jako tiskem vydaná monografie. Pokud daná práce nevyšla tiskem, musí být svázána jako celek v pevných deskách, doporučujeme, aby přední strana desek obsahovala následující údaje: jméno univerzity a fakulty, název práce, jméno autora, rok vydání (dle přiloženého formuláře). Za habilitační práci se považuje: tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky; nebo soubor uveřejněných vědeckých prací, doplněný komentářem; nebo písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky; závažné překladové dílo, provázené vědeckou studií a komentáři patřičného rozsahu a kvality (především překlady starověkých, středověkých i raně novověkých uměleckých i vědeckých děl); slovník, který svým rozsahem, zaměřením a úrovní představuje obohacení české kultury ve vazbě ke světovým kulturám.
Formulář Titulní strana habilitační práce
13. Anotace habilitační práce (max. A4) – vyplňujte do přiloženého formuláře
Formulář č. 13 Anotace habilitační práce
14. Návrh tří habilitačních přednášek s krátkým resumé (přednášku, kterou předem vybere VR FF UK, uchazeč přednese před Vědeckou radou FF UK; délka přednášky je 20 min.)
Formulář č. 14 Návrh tří habilitačních přednášek
15. Teze habilitační přednášky – podepsaný formulář uchazeč neodevzdává společně s přihláškou, ale až poté, co VR FF UK vybere téma přednášky a uchazeč je k tomu vyzván Oddělením vědy FF UK.
Formulář č. 15. Teze habilitační přednášky

Průběh řízení na Vědecké radě FF UK

Kvórum pro zahájení řízení na VR FF UK je 31 členů, nadpoloviční většina přítomných, tj. 24 členů musí být pro návrh, aby řízení mohlo postoupit na Rektorát UK.

1) Uvítání členů komise, oponentů a uchazeče
2) VR zvolí 3 členy vědecké rady, kteří zhodnotí přednášku, průběh jednání i návrh komise
3) VR zvolí 2 skrutátory
4) Habilitační řízení

  • Habilitační přednáška: do 20 minut (teze obdrželi členové VR předem)
  • Stanovisko hodnotící komise přednese předseda komise; zvláštní oddíl je věnován habilitační práci uchazeče
  • Oponenti představí podstatnou část svých posudků (celé znění posudků obdrželi členové VR předem); v případě nepřítomnosti zastoupí oponenta předseda komise
  • Uchazeč se vyjádří k oponentským posudkům
  • Uchazeč se vysloví ke své dosavadní pedagogické a vědecké činnosti i k výhledům do budoucna v tomto směru (do 5 minut)
  • Veřejná diskuse
  • Uchazeč odpovídá na dotazy vždy po každé otázce

5) Závěr

  • Uzavřené jednání (bez přítomnosti uchazeče a hostů)
  • Zhodnocení průběhu tříčlennou komisí VR (přednáška, obhajoba, vyjádření uchazeče) – text hodnocení bude součásti zápisu z jednání
  • Případná diskuse
  • Tajné hlasování (z celkového počtu 47 členů VR FF UK musí být nadpoloviční většina, tj. 24 hlasů kladných)
  • Vyhlášení výsledku (za účasti uchazeče a veřejnosti)

FAQ

OBECNÉ DOTAZY K HABILITACÍM

Jak dlouho trvá habilitační řízení na FF UK?

Uchazeč zahajuje habilitační řízení tím, že na Oddělení vědy odevzdá habilitační práci a kompletní seznam materiálů. Samotná kompletace těchto materiálů je poměrně časově náročná (ověření diplomů, sepsání publikací, citací, grantů, stáží, konferencí, počet odučených hodin, vedení studentů, atd.). Doporučujeme tyto soupisy dělat průběžně, zejména co se týče vyhledávání citací, vedení seznamu publikací, odučených předmětů v počtech hodin za rok, aj. Od postoupení materiálů na Oddělení vědy (pokud jsou materiály v pořádku) pak řízení trvá přibližně šest měsíců; to je však jen orientační doba, která je závislá na řadě faktorů: zejména se odvíjí od možností oponentů, habilitační komise a dalších orgánů fakulty, které v určitém procesu habilitace projednávají některou z jejích částí, či od obsazenosti termínů Vědecké rady FF UK dalšími habilitačními či jmenovacími řízeními. V souladu s Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem UK (čl.1, odst. 5) by habilitační řízení mělo být vedeno tak, aby bylo ukončeno do dvanácti měsíců od zahájení.

Může se o jmenovací řízení ucházet osoba, která získala titul „docent“ v zahraničí?

O „prominutí titulu docent“ pro potřeby jmenovacího řízení může (podle § 74 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách) požádat uchazeč, který působí v přítomném čase jako profesor na renomované vysoké škole v zahraničí. O udělení této výjimky rozhoduje rektor na návrh Vědecké rady UK.

Jsou s habilitačním řízením spojeny nějaké poplatky?

Filozofická fakulta UK  se řídí platným zněním Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy ze dne 14. prosince 2016, který pro habilitační řízení stanovuje poplatek ve výši 2 000 Kč.   Uchazeč dále musí počítat jen s drobnými náklady: ověření diplomů u notáře či nostrifikace, tisk habilitační práce, vlastní náklady na dopravu na habilitační řízení.

Je smyslem habilitačního řízení obhájit habilitační práci?

Smyslem habilitačního řízení je prokázat akademické a vědecké schopnosti ve třech základních oblastech:

a) aktivní přístup v celé řadě oblastí akademické činnosti (výuka a vedení prací, publikování, výjezdy na stáže, organizace či účast na konferencích)

b) v rámci habilitační přednášky uchazeč prokazuje schopnost přednášet a následně reagovat na dotazy členů Vědecké rady

c) schopnost napsat odbornou práci monografického charakteru (v návaznosti na oponentské posudky či vyjádření habilitační komise se v diskusi na VR může otevřít téma habilitační práce)

DOTAZY K HABILITAČNÍ PRÁCI A JEDNOTLIVÝM MATERIÁLŮM

Jaký je rozsah habilitační práce a její formální náležitosti?

Podle vysokoškolského zákona se habilitační prací rozumí:
a) písemná práce, která přináší nové vědecké poznatky, nebo
b) soubor uveřejněných vědeckých prací nebo inženýrských prací doplněný komentářem, nebo
c) tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky, nebo
d) umělecké dílo nebo umělecký výkon nebo jejich soubor, kterým je například vynikající veřejná umělecká činnost.
Opatření rektora č. 17/2014 pak ještě přidává:
e) závažné překladové dílo, provázené vědeckou studií a komentáři patřičného rozsahu a kvality (především překlady starověkých, středověkých i raně novověkých uměleckých i vědeckých děl)
f) slovník, který svým rozsahem, zaměřením a úrovní představuje obohacení české kultury ve vazbě ke světovým kulturám.

Rozsah habilitační práce není zákonem ani předpisy stanoven. Pokud habilitační práce nevyšla tiskem, uchazeč nechá habilitační práci svázat do pevných desek, viz. formulář “Titulní strana habilitační práce” v tabulce odevzdávaných materiálů. Doporučujeme, aby se habilitační práce po formální stránce podobala dizertační práci.

Musím dodat ověřené diplomy i v případě, že jsem absolvoval na FF UK?

Ano, Oddělení vědy nedisponuje pravomocí diplomy ověřovat, ověřené diplomy jsou vyžadovány také ze strany Rektorátu UK.

Je problém, pokud nemám dostatek publikací, citací, stáží, grantů apod.?

Pro habilitační řízení jsou doporučena různá kritéria, kterých by měl uchazeč dosáhnout, předepsané počty je vhodné splnit (viz Souhrnné požadavky v sekci “UCHAZEČ”), pokud uchazeč v některém z kritérií nedosáhne doporučených počtů, ale v jiném počty převyšuje, je na posouzení habilitační komise a poté Vědecké rady FF UK, zda tuto skutečnost ohodnotí jako dostatečnou kompenzaci.

Co je to výuková jednotka u pedagogické činnosti?

Výukovou jednotkou (1 vyučovací hodina) se rozumí 45 minut výuky.

Jak mám vyhledávat citace?

Protože v České republice bohužel neexistuje oficiální celorepublikový citační rejstřík, který by monitoroval veškerou odbornou literaturu od domácích autorů, jsou pro tyto účely používány mezinárodní databáze. Citace pro potřeby habilitačního řízení lze tedy vyhledávat několika způsoby, přičemž základními mezinárodními databázemi pro vyhledávání citací jsou:

  • Web of Science
  • SCOPUS
  • Google Scholar

Manuály pro vyhledávání ve výše uvedených databázích naleznete zde.
Uchazeč o habilitaci v ČR je však nucen (zejména při vyhledávání citací v české literatuře) využít i jiných způsobů; v situaci absence databází je nutné si zapisovat citace soustavně a tvořit si jakousi “vlastní databázi”, doporučujeme též oslovit knihovny, kolegy, případně vyhledávat v “bibliografiích” článků či publikací na podobná témata.

Vaše případné dotazy týkající se citací lze konzultovat s Bc. Martinem Bartošem (martin.bartos@ff.cuni.cz tel.: 221 619 384) ze Střediska vědeckých informací FF UK.

Jak se liší zahraniční a cizojazyčné publikace?

Zahraniční publikací se míní publikace v cizím jazyce (kromě slovenského), která je publikovaná v zahraničí, cizojazyčnou publikací je pak myšlena publikace v cizím jazyce (kromě slovenského), která byla publikována v České republice nebo na Slovensku.

Mohou být tři návrhy habilitačních přednášek založené na tématu uchazečovy habilitační práce?

V kontextu toho, že uchazeč má prokázat svůj rozhled v daném vědním oboru, platí doporučení, aby navržená témata habilitačních přednášek byla odlišná od tématu habilitační práce.

Co jsou to aktualizace materiálů a kdy je k nim uchazeč vyzván?

Aktualizace všech materiálů uchazeče se provádí před zasedáním habilitační komise (tedy poté, co všichni oponenti odevzdali své posudky) a to z toho důvodu, že informace, které uchazeč odevzdal při zahájení řízení, mohou být vzhledem k časové náročnosti řízení již neaktuální. Smyslem aktualizací tedy je, aby měla habilitační komise k dispozici co nejnovější údaje o akademické činnosti uchazeče (publikace, citace, granty, stáže, atd.). Uchazeč aktualizuje elektronické materiály tím, že připíše potřebné položky v jednotlivých materiálech a zvýrazní je pomocí funkce “highlight” ve Wordu. Poté všechny aktualizované materiály vytiskne, podepíše a doručí na Oddělení vědy.

PRŮBĚH HABILITAČNÍHO ŘÍZENÍ

Mám nárok seznámit se se stanoviskem komise či oponentskými posudky dříve než na VR FF UK?

Ano, oponentské posudky i stanovisko komise posílá Oddělení vědy uchazeči ihned poté, co je obdrží.

Co se děje, když mám negativní posudek nebo posudky? / negativní stanovisko komise?

V případě negativních posudků či stanoviska komise je na zvážení uchazeče, zda v řízení pokračovat (a postoupit k obhajobě vytčených nedostatků před VR FF UK). Druhou variantou je z rozhodnutí uchazeče řízení ukončit s možností opětovného zahájení později. V potaz je třeba vzít “důvody” negativního charakteru posudků nebo stanoviska komise.

Mám zajistit ubytování či letenky pro členy komise či oponenty, co mám v tomto směru podnikat?

Uchazeč může (a nemusí) být nápomocen při zprostředkování dohodnutí termínů (let/jízda a ubytování) se členem komise či oponentem, ale samotnou rezervaci letenek i ubytování (a také platbu) zajišťuje Oddělení vědy v součinnosti se Zahraničním oddělením.

Mohu se přijít podívat na probíhající habilitační řízení jiného uchazeče?

Ano, habilitační řízení na zasedání Vědecké rady je veřejné. Oddělení vědy tento krok uchazečům doporučuje.

Kolik a které ukázky mých publikací mám s sebou přinést na jednání Vědecké rady?

Oddělení vědy doporučuje v předstihu přinést cca dvacet (ale i méně) publikací; ukázky by měly zahrnovat habilitační práci a dále nejvýznamnější monografie, kapitoly v monografiích, články, překlady, atd. U částí publikací či článků v časopisech je vhodné označit relevantní části barevnými samolepícími lístky.

Je doporučeno si v rámci habilitační přednášky připravit prezentaci v PowerPointu?

Záleží na uchazeči, zda preferuje prezentaci s použitím PowerPointu nebo nikoliv (místnost je vybavena počítačem i projektorem), Vědecká rada však k tomuto aspektu nepřihlíží.